Nyemision | Förklara

Hej,

Mitt andra inlägg.

Söker pedagogiskt svar, betänk att jag inte är så erfaren:

Nyemission och vi tar Securitas stundande sådana i beaktning:

Fakta:
Avstämningsdag: 20 sept
Teckningsperiod: 22 sept - 10 okt
Teckningskurs: 46:-
Täckningsrätter: 4 täckningsrätter per A&B-aktie. 7 täckningsrätter berättigar köp av en aktie.

Så. Tänk att man har 100 B-aktier i Securitas. Hur ser förfarandet ut? Dras pengarna från likvida medel på ISK-kontot? Vet jag nu när och hur mycket som dras? Etc.

Tack för ni tar er tid.

Mvh,
Obildad85

Du har egentligen nästan information i din frågeställning. 100B-akter ger 400 teckningsrätter. 7st ger dig rätt att köpa en aktie, så du har rätten att köpa 400/7 = 57st aktier, och priset har du ju redan skrivit; 46kr.

Kostnaden blir ju då 57st * 46kr = 2622kr.

Du har ju även skrivit att teckningsperioden är 22sept till 10okt, så i detta intervall behöver du bestämma dig och säga hur många du vill teckna, och innan denna period är slut lär det inte hända något mer.

Och ja, självklart dras pengarna från det konto du tecknar på. Så är det ett ISK så är det från det kontot. Antingen från likvida medel eller från kredit om du har det.

Exakt vilken dag emissionen sker och vilken dag likviden dras framgår inte av det du skrev, men går säkert att läsa där du tecknar erbjudandet. Innan teckningsperioden är slut lär det dock inte ske speciellt mycket.

2 gillningar