Hejsan, lång rubrik jag vet.
Jag startade ett fondsparande via SEB i en fond som heter SEB Global High Yield Fund C (H-SEK) som 18-åring och sen dess har jag i princip bara glömt bort den. Det har rullat in 100 kronor/månad sedan start, och nu har fonden nått ett marknadsvärde av 22183 kr.
Nu till saken jag undrar över. Avgiften är helt åt helvete för dyr - 1,29, och fonden är en helt vanlig fond (mobba mig inte för att jag inte kan investeringslingo, jag är verkligen amatör
), dvs jag betalar ju 30% skatt på det anskaffade värdet om jag gör ett s.k. fiktivt sälj för att flytta över pengarna till ett ISK-konto som jag nyligen öppnade på SEB. Jag tänker mig att jag därifrån köper billiga fonder istället och via ISK. Jag har även ISK på Avanza och LYSA, där jag har några 100 000.
Ni som kan mer än jag - är detta ett bra tillfälle att sälja fonderna och flytta över dem till ISK på SEB? Jag har bolån på SEB och tror (?) att ett litet fondinnehav kan ha hjälpt till när jag förhandlat ränterabatten så borde inte flytta pengarna från SEB? (vet att 22000 inte är mycket men IALLAFALL).
Många funderingar som ni ser. Tacksam för all form av input!
Det är 30% på vinsten, inte anskaffningsvärdet. Med andra ord, det handlar om någon tusenlapp för dig då utvecklingen på den fonden varit modest. Lika bra att städa upp tidigt i karriären och samla investeringar där du vill ha dem.
Dagens överslagskalkyl: Fonden har snittat ungefär 5% sedan 2009, så för att ett årligt sparande på 1200 ska leda till 22000 krävs 13 år, vilket betyder totalt anskaffningsvärde 15600 vilket betyder vinstskatt på 2000.
1 gillning
Tack för svar och för korrigering (amatör som sagt
).
Okej, bra strategi att flytta pengarna till ett ISK på SEB då? Och är timingen just nu dålig eller bra eller är det en fråga man inte ens ska ställa sig?
Lika bra att få det gjort. Väntar du tills den tappar i värde får du mindre kapital men köper nya tillgångar till lägre pris (eller väntar för evigt), väntar du den tills den ökar i värde så får du mer kapital men köper nya tillgångar dyrare (eller väntar för evigt). Med andra ord, du byter i stort sett bara tillgång, men till en tillgång med lägre avgift. Vad prisnivåerna ligger på vid det bytet är ganska irrelevant.
Misstänkte det. Då kollar jag in vilka fonder SEB har att erbjuda som har låg avgift och som ligger indexnära. Tack för svar!
Instämmer i vad @CarlJohan sagt - sen är det du kallar timing helt irrelevant. Det viktigaste är att få investerat pengarna om det är det som man har beslutat.