Sälja av fondförsäkring med hög avgift och köpa global indexfond?

Hej alla!

Jag har lyssnat på podden i flera år och känner att jag har tagit många kliv framåt i min privatekonomi (Tack Jan och Caroline för detta!).

Jag har sparat och investerat på egen hand men har sen 30 år tillbaka även ett arv som placerades i en fondförsäkring med fonderna:
SEB Europafond Småbolag
SEB Nordamerikafond Små och Medelstora Bolag

• Administrationsavgiften för försäkringen är 0,6%.
  • 1,75% för förvaltning av fonderna.
  • Samt eventuellt förekommande eller kommande skatter och avgifter hänförliga till investeringar och inkomster i fonderna. (Vet inte hur mycket detta är)

Jag vet att dessa avgifter är på tok för höga men har dragit mig från att göra en ändring då det finns ett slags lugn i att någon annan tog dethär beslutet åt mig. Ja psykologi är en stor del som vi alla vet!

Men nu vill jag ta steget och placera om för att slippa avgifterna.
Jag har en del skilda frågor som är aningen osorterade.

Min tanke är att placera allt i en ISK och Global Indexfond.
Jag funderar på Avanza Global, LF Global index, AMF Aktiefond Global, Spiltan Globalfond Investmentbolag.
Däremot känns det kanske för viktat mot USA, några förslag på det?

Jag funderar också på ifall ISK är ostrategiskt med tanke på skattehöjningen?

När jag väl flyttar kapitalet från försäkringen, bör jag tänka på något då med transaktionsavgifter, skatt etc? Är det strategiskt att låta dem föra över det direkt till Avanza, eller blir det en extra kostnad ifall det går via min vanliga bank?

En annan fråga kring fonderna jag funderar på.
Vad skiljer en matarfond från en fond i fond? Tex. Avanza Global.

Jag är 31 år, vet inte när jag kommer vilja plocka ut pengarna men ser inte att det skulle vara högre risk ifall de ligger i en Global indexfond än vart de är placerade idag. Speciellt med tanke på avgiften.

Kommer säkert fler tankar framöver!

Ni får gärna komma med alternativa förslag eller andra aspekter att tänka på.

Tack på förhand!

1 gillning

Det låter absolut vettigt att flytta allt till isk och sedan välja den billigaste globala indexfonden. Du behöver ej ha flera stycken globalfonder.

Välj t.ex Avanza global om du vill ha så lite exkludering som möjligt.
Välj LF global index om du vill ha mer ESG.
Välj Storebrand Global all countries om du vill inkludera tillväxtmarknader.

Lycka till! :slight_smile:

Håller med Mattias!

Blev tvungen att googla fondförsäkring.
Verkar vara en kapitalförsäkring om jag fattat saken rätt.

Kan man flytta en KF på samma sätt som en ISK? Går det ändra den till att bli en ISK.
Sorry om jag ger dig fler frågor än svar :sweat_smile:

Om du vill minska på USA-andelen kan du ju sätta ihop vilket fondpaket du vill. Finns både bra Sverige och Europafonder tex.

2 gillningar

Tack så mycket Mattias för ditt svar! :grinning:

1 gillning

Haha ja det är vad dom kallar det, men antar att det är samma ja!
Hmm bra fråga, får kanske ställa dessa frågor direkt till dem. Men även om KF skulle gå att flytta över så vill jag ändå sälja av innehavet i fonderna, så funderar på om det spelar någon roll ändå?
Nej jag är glad över att du klurar med mig :slight_smile:

Ja precis, det är mer vilka som skulle kunna vara bra komplement, men får fundera på det :slight_smile:

Tack för ditt svar! Återkom gärna om du får reda på något kring detta :smiley:

Wow, 30 år med 2,35% i avgift innebär att de har tagit ungefär hälften av ditt kapital! Vore jag i din situation skulle jag flytta över allt till ett ISK den första oktober (för att minimera skatten) och bara lägga in allt i Avanza Global.

Hej!

Ja det är väldigt hög avgift men långt ifrån halva värdet väl? Fick det till ca 60 k, vilket självklart är sjukt. Ligger idag på 240 k.

Tack för ditt svar! Varför bör jag flytta det just den förste oktober? Glad för tips :smiling_face:

Du har nog missat att räkna med att det du betalade i avgift annars skulle ha växt i värde, så en hundring i avgift för trettio år sedan motsvarar runt en tusenlapp mindre kapital idag.
Första oktober är för att skatt på ISK baseras på innehavet vid ingången av varje kvartal, så om man väntar till efter kvartalsskiftet slipper man betala skatt för ett extra kvartal.

Ja det missade jag ju helt, det var ju ledsamma resultat…
Men tack för upplysningen! Framåt uppåt!

Och ja då verkar det ju väldigt rimligt att vänta tills dess :smiling_face: Tack!

1 gillning