Byta från dyr till billig fond?

Hej!
Min dotter har SEB aktiesparfond som en släkting sparat åt henne genom livet, och nu har hon fått tillgång till den. Den är dyr.
Nu tänker hon flytta över den till avanza där hon har sitt eget sparande.
Ska man ta hela rasket och sälja det och återinvestera i nya bättre fonder i ISK. Vinsten kommer vara ca 100000 kr står det när man markerar att man vill sälja.
Mina frågor kommer här:
Är det smart att flytta?
Hur funkar det i så fall med skatt på vinst etc? När betalar man det och hur?
Ska låta det vara?
Annan lösning?
Bra /dålig tillfällen att göra något?

Tusen tack till alla skarpa och hjälpsamma hjärnor i forumet!

Ps. Förklara gärna på en 5-årings nivå om det är en klurig lösningsmedel dyker upp :wink:

Carina

1 gillning

Hur hög är avgiften?
Hur mycket har innehavet gått upp procentuellt?

Du kommer att ta upp vinsten som inkomst av kapital i din nästa deklaration. Skatten på denna försäljning (30% av vinsten) läggs till alla andra skatter du skall betala och eftersom det inte dragits någon preliminärskatt för detta får du antagligen betala kvarskatt.

Liten rättelse. Det är inte TS som ska ta upp det i sin deklaration. Det är TS dotter!

1 gillning

Tack för svar hittills!
Avgiften är 1,4 och kapitalet är 180 000 kr ( beräknad vinst 113 000).

Fondens avgift är inte det viktiga utan det viktiga är vilken avgift du har haft efter avgifter. Du kan jämföra din fonds avkastning med en indexfond och du väljer då en indexfond som placerar på ett liknande sätt som SEB fond. Om den säljs för att lägga in i ISK blir det att skatta ca 30 000 kr så det blir en stor skatteavbränning. SEB fond har en avgift på 1,4% vilket ger 2520 kr per år. Om du skattar bort ca 30 000 och placerar de ca 150 000 kr i en indexfond som ligger på 0,3% blir det avgift 450 kr, en besparing per år på ca 2000 kr. Om du över tid får en nettoavkastning på 7% per år har du år1 160 500 i ISK fonden (bortsett från skatt på ISK) Om du har SEB fonden och antar den gått upp bara 6% (pga högre avgift) har du 190 800 kr osv…Det tar alltså lång tid innan du har tjänat igen de lägre avgifterna pga skatteavbränningen och att du placerar om ett mindre kapital.

Det tar alltså lång tid innan du har tjänat igen de lägre avgifterna pga skatteavbränningen

Fast skatteavbränningen kommer att ske oavsett, för vi kan nog anta att OP tänkt använda pengarna och inte får större nytta av att bara se stora nummer på kontot. Det bästa långsiktigt är att sälja ASAP och köpa billigare fond på en ISK. Men även att ta skattesmällen och byta till en billigare fond är värt oavsett.

1 gillning

Just precis! Pengarna kommer användas till bostadsköp framöver.

Såldes, Om hon säljer SEB-fonden och köper nya billiga fonder och sedan skattar. Och sätter i ISK, så kan man säga att man tar skattesmällen nu istället för senare?
Något jag mer behöver tänka på?

Kapitalet har alltså vuxit knappt en faktor 3, vilket innebär att det är under brytgränsen på en faktor 5 där schablonbeskattning (24% av hela kapitalet) blir aktuellt; och avgiften är strax över vad man skulle betala sammanlagt i ISK-skatt + avgift i en billig fond. Då skulle jag säga att det bästa alternativet är att flytta över kapitalet till någon lågavgiftsfond i ISK efter nästa kvartalsskifte (eftersom ISK beskattas kvartalsvis).

Hejsan! Tack för svar! Jag TROR jag förstår (åtminstone andemeningen). Så hon säljer alltså efter 1 oktober i år?

Jag är så tacksam att detta forum finns! :slight_smile: En guldgruva av kunskap och kunskapsgenerositet!

Tack igen!

En fråga till: Om hon vilket fall som helst tänkte sälja hela fonden för att köpa bostad INOM ett år, är det idé att omplacera till ISK nästa kvartal eller ska man bara ha kvar den dyra fondplaceringen tills dess.

Om hon behöver pengarna om så kort tid är det vanliga svaret att hon borde sälja och lägga på sparkonto (med så hög ränta som möjligt). Börsen är volatil, så det är fullt möjligt att fonden sjunker 40% i värde på ett år, även om det på 10 års sikt ger en bra avkastning.

1 gillning