Teckningsrätter och nybörjare

Hej!
Jag är en riktig färsking här på forumet men har följt bloggen ganska länge. Jag tänkte bryta min tystnad med ett inlägg.

Jag har idag köpt teckningsrätter för stayble. Jag köpte 500st för 4,08kr/st. Det är första gången jag köper något annat än renodlade aktier eller fonder. Jag är därför nervös över att de ska bli fel eller brinna inne.

Jag undrar nu vad jag ska göra framöver. Hur gör jag? Hur växlar jag dem mot aktier?

Har försökt läsa mig till det men oroar mig ändå då jag förstått att det måste tas handling senast imorgon.

Tacksam för all hjälp och vägledning.

Mvh Odin

Om du inte vill sälja teckningsrätterma idag, behöver du behöver anmäla att du vill använda teckningsrätterna för att köpa nyemitterade aktier. Om du inte gör anmälan senast imorgon blir teckningsrätterna oanvändbara och värdelösa.

Om du använder Nordnet går du in på Mina Sidor => Företagshändelser & IPO:er. Under Börsnotering (IPOs) och övriga företagshändelser trycker du på Visa fler. För raden för Stayble trycker du på Läs villkor/Svara. På högra sidan väljer du det konto du har teckningsrätterna. Du fyller sedan i antalet i fältet “Använd antal teckningsrätter”. Du ser då vilket belopp du behöver ha tillgängligt på kontot för att kunna köpa aktierna. När du läst och förstått villkoren och kryssat i rutan kan du skicka svaret.

1 gillning

Hej Mats!

Tack för ditt svar!

Det var inte så klurigt efter dina instruktioner och lugnande ord.

Men ett utav syftena med lekhinken ska ju vara lärande så jag känner att jag redan cashat in. Tack för det.

MVH, Odin

1 gillning