Hej!
Jag försöker lära mig mer om hur man bör tänka vid nyemissioner och tar ett konkret exempel för att förstå processen bättre. Har läst andra trådar på forumet, som t.ex. för Axfood, men fick inte riktigt svar på alla frågor där.
Jag äger aktier i Diamyd Medical på Avanza och har fått ett utskick om en kommande nyemission. Det här är alltså inte en uppmaning till att agera just nu, utan mer en fråga för framtida lärdom.
Exempel (för att förstå upplägget):
Låt oss säga att jag har 50 aktier, köpta för cirka 19 kr/st. Aktiekursen idag är runt 7,82 kr.
Enligt informationen:
- Man får 1 uniträtt per aktie → 50 uniträtter
- Det krävs 4 uniträtter för att teckna 1 unit
- 1 unit = 1 ny aktie (för 8 kr) + 1 teckningsoption (TO5 B)
→ Med 50 uniträtter kan man teckna 12 units, och får 2 över.
→ Det skulle då kosta 12 × 8 kr = 96 kr
Mina funderingar:
- När teckningskursen är högre än aktuell börskurs – är det vanligt att man i så fall hellre säljer sina uniträtter, om det går, istället för att teckna?
- Hur fungerar det rent praktiskt att sälja uniträtter på Avanza?
- Är det vanligt att uniträtter har något värde, även när emissionskursen är högre än marknadskursen?
- Finns det något generellt sätt att tänka kring teckningsoptioner – t.ex. om man bör räkna dem som något potentiellt värde eller se dem som noll?
Jag är alltså mest ute efter att förstå hur man resonerar i såna här situationer, rent praktiskt och strategiskt – inte just om detta bolag.
Tack på förhand för all input!