Uniträtt i företrädesemission Immunovia

Hej! Jag har några Immunovia-aktier på Avanza där jag fick info om att jag på kunde köpa fördelaktiga uniträtter i företrädesemission. När man går ut med sånt här är det för att det håller på att gå riktigt utför för bolaget, eller varför gör de såhär? Det känns ju å ena sidan som att det vore bra att köpa eftersom jag har förstått att min nuvarande andel ”späds” ut om jag inte gör det, och att en eventuell senare vinst på så sätt riskerar att minska rent procentuellt. Och kan jag köpa aktier billigt nu så kan det ju löna sig senare. Vad jag inte vet (eftersom jag är en relativ novis inom aktieområdet, men har nyligen börjat att investera lite för att jag helt enkelt tycker att det är kul och jag gärna vill förstå hur det funkar) är om det är för riskabelt i ett sånt här läge och att mina aktier i slutändan blir värda noll. Är det här med andra ord ”röd flagg” och ska jag hellre bara behålla de aktier jag har (för sälja vill jag inte nu) och se vart det tar vägen?

Nyemission är inte i sig en röd flagga. Det är ett sätt som företag kan ta in kapital för att expandera. Behöver de kapital för att det håller på att gå åt pipsvängen eller för att de ska göra investeringar? Det kan du se av siffrorna i årsrapporten och jämföra med vad de säger i prospektet för nyemissionen. Du får bilda dig en egen uppfattning om riskerna med nyemissionen och hur den passar in i ditt eget sparande. Företagsledningen är såklart intresserade av att få mer pengar som de kan röra sig med. Det kan vara svårt för dig att förså om nyemissionen är en bra investering eller inte, och det finns egentligen ingen som kan fatta det beslutet åt dig.

Jag kastar in den vanliga brasklappen att billiga indexfonder är bättre för småsparare än vad enskilda aktier är. Sätt inte alla dina pengar i den där aktien.

Hej,

Investeringar i förhoppningsbolag innebär alltid hög risk.

Emissioner prissätts alltid lågt för att ge incitament att teckna units/aktier.

Allt annat lika så bör du teckna för att sälja senare om du fortfarande tror på bolaget. Noter, allt annat lika….

1 gillning

Tack båda två för hjälpsamma svar. Jag månadssparar såklart i robot och indexfond eftersom jag i grunden inte har någon större aning om aktier och förstår långsamt att det är mer komplicerat och alldeles för oförutsägbart för att man ska kunna greppa det helt. Men nu förstår jag vad en nyemission går ut på.