Ta ut 100 000kr från Avanza

Hej,

Jag planerar att ta ut (sälja av) 100 000kr från mitt isk som innehåller 12 stycken olika enskilda aktier. (Aktierna har idag ett högre värde än 100 000kr). Beloppet ska gå till att reservera en nyproducerad bostadsrätt och behöver finnas tillgängligt på mitt sparkonto om ett år.

I övrigt finns det två isk med fonder, ett lysa konto och en rejäl kontantinsats till den nyproducerade bostadsrätten när min nuvarande bostadsrätt har sålts.

Ingen vet något om framtiden……

Men kan någon klok ge mig råd hur jag ska planera att sälja av och ta ut pengarna från mina aktier? Ska jag dela upp det i omgångar eller göra det illa kvickt?

1 gillning

Korrekt, ingen vet någonting om framtiden.
Det gäller såväl aktier som nyproducerade bostadsrätter.

Om du behöver pengarna om ett år så hade jag sålt av för 100000kr direkt och placerat på sparkonto. Möjligtvis bundit pengarna till ränta på ett år.

4 gillningar

Och jag som älskar att planera och räkna….
:nerd_face:

1 gillning

Det gör vi alla men ibland gäller det att ligga lågt. :cowboy_hat_face:

Jag tror de flesta här kan skriva under på att pengar som ska användas om ett år inte bör ligga i börsen. Sätt dem på ett sparkonto, du kan få 2% om du binder 1 år även hos storbankerna.

2 gillningar

Det blir av förklarliga skäl lite ekokammare i en sån här tråd, och att innehavet om ett år kan vara både upp och ned jmf med idag är nog ingen nyhet för dig heller.

När jag tar ut pengar från innehavet gör jag det när jag behöver dem, inte i förväg. Mitt resonemang är att efter 5-10 såna uttag har jag definitivt tjänat på det över tid med tanke på börsens förväntade avkastning över tid.

Men det rör sig ofta om 50-100k vilket motsvarar 2-4 % av innehavet och för mig blir det med andra ord ingen stor risk. Jag har inte heller någon “lekhink”, vilket förstås också sänker den totala risken.

1 gillning

Tack för svar,

Det här är gamla aktier som har varit på det kontot ett tag. Min plan var från början att sälja av dem och sätta in dem på mitt lysa konto istället.

Men nu dök chansen upp att ev reservera en nyproducerad bostadsrätt om ett år.

Och då började tankarna kring att använda aktiepengarna till det….

Om du nu diggar räknandet så kan du ju roa dig med att följa de aktier du nämnt i nå’n form av graf och försöka sälja av en efter en när du själv inbillar dig att de toppat kurvan du bevakar. :sweat_smile: Om inte annat får sådant minitajmande av marknaden tankarna ifrån mer storskaliga dumheter som alltför mycket räknande kan leda till. :rofl:

Med det sagt, avveckla nu och sätt på sparkonto med ränta.

1 gillning

Antar att du menar bac pr b? Hur ställer du dig i så fall till att den gått ner 6.03% på 1 år? Lägg på courtage, växelavgifter osv. Alltså en nettoförlust senaste året.

Känns ju inte som ett vidare råd att rådgöra någon att lägga alla pengar man behöver om ett år i en enda aktie, “stabil” eller ej. Speciellt när det finns bundna riskfria räntor

3 gillningar

Jättesmart.
Hur tänker du angående valutakursen, samt spread och växlingsavgifter?
Eller det faktum att det är total avsaknad av riskspridning?

2 gillningar