Såhär ser mitt sparande ut. Väldigt rörigt, som ett kråkbo som Ankan1 så fint uttryckte det. Jag har förstått att jag borde flytta allt till lysa eftersom jag har så höga avgifter (50% aktier då jag vill köpa lägenhet om 3 år) och hade det som plan. Svårt att ta tag i det då jag tycker det känns läskigt att sälja fonder och kapitalsparfond eftersom jag inte är superinsatt. Är rädd att förlora en massa på det. Blev rådd av en kollega till mig som är mkt insatt i fonder och aktier att behålla allt som det var eftersom jag ska köpa lägenhet snart och nu är jag återigen förvirrad. Kan ni hjälpa mig?
Kapitalsparfond: Handelsbanken Sverige Tema
115000kr
Avgift 1% Handelsbanken Norden Tema
90000kr
Avgift 1,5% Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema
12000kr
Avgift 1,6%
Sparkonto:
30000kr sparat till att starta ett företag
Ja, det är inga enorma summor i avgifter du förlorar om du säkert ska sälja inom tre år ändå. Däremot riskerar du ju snarare nedgångar om börsen vänder. Den ekonomiska risken är större än avgifterna imho.
Så, är du säker kring bostadsköp är det nog snarare att föredra att sälja av och sätta på fasträntekonto med tanke på den korta horisonten. Är du däremot okej med att riskera lite så finns det ju såklart goda chanser att börsen hinner avkasta en del under tiden.
Med allt det sagt, du måste ingenting i nuläget. Det handlar om några tusenlappar om året i högre avgift på dina val.
Sedan vet jag inte om jag automatiskt skulle lyssna på “aktieinsatt kollega” mer än “valfri forumtyckare” som jag. Vi väger nog ganska lika egentligen. Så sätt hellre ord på dina egna tankar och din eventuella oro, så kanske fler kan komma med tankar som hjälper. Primärt verkar det vara en “känslogrej” du behöver hjälp med och inte ett beslut kring avgifterna.
Det ser ut som att du följer fyra hinkar principen, jag hade sålt av mellan risk hinken då det är den som ska användas till bostadsköp, precis som ovan har föreslagit så bör de pengarna sitta på räntekonto.
Jag är nog mest orolig att jag ska göra fel. Vill gå plus så mkt jag kan i och med att det är pengar mina föräldrar sparat ihop till mig och inte schabbla bort något. Med den tanken borde jag ju sätta dem på räntekonto men då finns en liten tanke i mig att jag riskerar att missa flera 10000kr om börsen vänder markant…
Jag är rädd att sätta dem på räntekonto och låsa dem till en för låg ränta och sedan missa en högre, eller låsa dem för kort tid och sen få superlåg ränta…
Jag är rädd för att sälja fonder då jag aldrig gjort det. Tänker att om jag säljer dem nu kanske värdet ökat enormt till imorgon och då missar jag det. Jag tycker det känns läskigt och är osäker…
Det är ren osäkerhet för mig och en känsla av okontroll. Rent logiskt förstår jag det du tipsar om och känner nog att det känns bäst men oron att missa något och att det känns lite ”tråkigt” har satt käppar i hjulen hittills. Men jag sälja, måste bara få tummen ur!