Hej!
Jag har dustin och har fått teckningsrätter i deras nyemission. Jag känner till t.ex. utspädningseffekten. Jag undrar om det finns några lärdomar som man bör tänka på. Brukar utspädningseffekten vara helt jämn så att det egentligen bara är en fråga om man vill ha mer investerat i bolaget eller ej? Finns det andra ekonomiska skeenden att tänka på? Gör tidsaspekten som pengarna är låsta innan den faktiska emissionen att det är bättre att låta rätterna gå till försäljning? Jag sökte på forumet efter ett generellt inlägg eller tråd om nyemissioner, och hittade inget. Tipsa mig gärna om det finns ett, eller skriv era erfarenheter och tips här.
Rent generellt borde väl värdet på TR = aktiekurs - emissionskurs. Om du får mindre betalt för TR så är det bättre att sälja motsvarande aktier och köpa i emissionen istället.
Gällande utspädning så vet jag inte om det spelar någon roll för en småsparare. Om emissionen inte anses tillföra bolaget lika mycket värde som kapitalet som tillförs i emissionen borde det redan vara inprisat i aktiekursen. Då är det mer en fråga om för hur mycket man väl äga i bolaget.