Nytt AB och bil

Hej,

Har helt nytt AB utan historik, har konsultavtal och bra intäkt minst 12mån. Inga direkta kostnader då jag sitter ute hos kund.

Går det på något sätt att kunna ta en tjänstebil på bolaget utan att privat behöva gå i borgen? Tänker ta över en tesla leasing eller ny tesla eller om något annat varumärke kan lösa exempelvis operationell leasing.

Kan ta över min tjänstebil från tidigare arbetsgivare 250tkr inkl moms men vet inte vart man ska vända sig då det är nystartat bolag med intäkter förs i juni.

Tacksam för hjälp.

Om du köper nytt, ta kontakt med de som säljer bilarna och se vad de kan göra. Eventuellt räcker det med aktiekapital samt att du visar på kommande intäkter.

När det kommer till att ta över en bil, prata med din bank. Kan du visa på kommande intäkter samt en säkerhet i bilen så är de säkerligen behjälpliga.

Sen är en privat borgen inte hela världen för en bil, särskilt inte en bil för 250 tkr :slight_smile: Men en sådan bil kanske är förmånligare att köpa privat?

i ditt läge skulle jag ringa Dnb och fråga. de har bra kundtjänst. Välj dem framför Santander när det gäller Tesla. Operationell leasing bör knappast vara ett problem då man inte ens äger bilen.

Bra tips. Tycker ju att dom borde kunna lösa det när jag kan visa avtal på 180tkr/mån intäkt. Dom borde ju kunna ta över bilen jag har.

Kommer kreditgivarna acceptera ett nytt AB utan bokslut eller historik, kan ses som en risk.
Men visa ditt konsultavtal till de som hanterar avtalen med leasing så kommer det nog går bra.

Lycka till med nytt AB!

Tack. Kan ju tycka det om exempelvis Dnb övertar från danskebank och köper den för 250tkr ink moms. Sen tar AB den på finansiell leasing och som dom uttrycker det hyr den. Kan ju som sagt också visa avtalet.

SEB var villiga att acceptera mitt bolag som kund på en finansiell leasing givet att jag kunde lägga fram mitt ettåriga konsultavtal. Jag hade även de som bank i firman och privat.

Blev dock inte den leasinglösningen utan jag tog en polestar på operationell leasing genom polestars lösning (ziklo).

Ok. Kunde du ta vis polestar direkt på bolaget?

Ja exakt. Det jag hade var en årsredovisning med 100 tkr i omsättning som jag hade hunnit få in på december året innan. Årsredovisningen var inte inskickad till bolagsverket och var nog inte det som gjorde att de accepterade mitt bolag som kund. De ville se mitt konsultavtal, som just då var på nästan ett år framåt. Det var aldrig tal om någon personlig borgen eller liknande.

Värt att ringa dem och höra :slight_smile: Vet du om du ringde direkt till dem?

Nej både för SEB och Polestar tryckte jag bara in mina uppgifter på deras websida. Detta var för två år sen och Polestar var nog lite desperata att få ut bilar på marknaden. Det var ett erbjudande om bra prissatta bilar jag nappade på.