Nystartat företag - Förmånsbil

Tjena,

Nystartat AB sen juli, verksamheten drog igång på riktigt 1/10 (första fakturan skickad och betald).

Vad kräver finansbolagen idag för att man ska få ta bilen på Operationell Leasing?

1-2 bokslut? 10-20-30% första förhöjda?

Kommer man undan att gå i personlig borgen öht i fåmansbolag?

Är det vettigt med Operationell leasing idag? Eller ska man köpa bilen kontant i bolaget?

Vad är det för typ av verksamhet? Jag hade bara ett bokslut med 100k i omsättning i min konsultverksamhet när jag kollade på leasingalternativ. SEB begärde då in mitt dåvarande kontrakt som löpte 8-9 månader till. Gällde finansiell leasing och var inget problem som jag uppfattade det. Men i slutändan blev det en Polestar genom deras leasingbolag, Ziklo, på operationell leasing. Ingen förhöjd första avgift.

Köper du kontant får du inte dra halva momsen.

IT Konsultverksamhet med enbart mig i bolag.

Gick du i personlig borgen?

Jag har inget bokslut ännu, så eventuellt kanske jag får vänta till i början av nästa år.

Har kontrakt hela nästa år som är värderat till 1.7 miljoner så ekonomiskt ser det bra ut :slight_smile:

Nog bäst att höra med bolaget du tänker leasa via.

Finansbolaget behöver göra en kreditprövning. Har man inga registrerade bokslut så kommer de ju inte se någonting. Vid mitt första leasingavtal hade Bolagsverket inte hunnit registrera mitt första bokslut men det gick bra att skicka över det som det var.

När jag startade upp mitt andra AB så jag förde jag över avtalet dit efter någon månad. Då bad finansbolaget om ett estimat för året och en snapshot ur bokföringen. Inga bekymmer därefter.

Volkswagen finans är planen. Ska prata med säljaren imorgon, försöka få förhandsbesked.

Jag har ju som sagt inget bokslut ännu, men har Resultatrapport och Balansrapport så det kan jag ju alltid bifoga.

Men i värsta fall så får jag vänta tills nästa år när första bokslutet är klart.

Nej ingen borgen. Hade resultaträkning för jan-mars och kunde visa kontrakt som skulle ta mig till ungefär 2 msek i årsintäkt.

Kom ihåg att bilhandlaren vill sälja bilar.

Absolut vill handlaren sälja!

Framförallt nu i Q4 :wink:

Men det är väl inte mycket värt om finansbolaget säger nej tänker jag? :smiley: