Nystartat bolag - förmånsbil eller privat?

Jag har precis startat ett AB som jag i början skall jobba som IT konsult i.e. Utvecklare, Scrum Master…

För att kunna ta mig fram och tillbaka mellan mina uppdrag, måste jag därför ha en bil. Jag tänker därför höra med er experter vad som är bäst i min situation.

1. finansiera en bil med mina sparade pengar (buffert hinken) för ca 100000-200000kr.

2. ta en förmånsbil på bolaget.

Majoriteten av de jag har frågat menar att en förmånsbil är att föredra framför redan beskattade pengar. Men problemet är att jag binder bilen i tre år på bolaget. Vad händer om lågkonjunkturen slår till så hårt att jag inte får uppdrag?

Era tankar? Fördelar vs nackdelar?

Ingen?

Du har gjort analysen själv. Kommer bolaget att gå bra är en tjänstebil förmodligen det bästa.

Kommer bolaget att gå dåligt är det ingen höjdare att aktiebolaget dras med ett treårigt lessingkontrakt.

Enbart du kan alla förutsättningar att ge dig själv rätt råd. Lycka till!

Låna ut pengar från dig själv till bolaget, och låt företaget köpa bilen och använd den som förmånsbil. När du uppskattar att värdeminskningen är mindre än förmånsvärdet säljer du den till dig själv privat.

Fördelar:
Låg skatt på räntan du kan ta ut på ditt lån till företaget
Ej bunden till ngt. 3-årskontrakt
Värdeminskningen större än förmånsvärdet första 1-2 åren så det blir totalt sett billigare än att äga privat

Nackdel:
Ingen avdragsrätt för moms som du har vid leasing, men det är ändå inprisat i leasingavtalet så egentligen ingen nackdel.