Har ett litet dilemma, tanken är att jag skall sätta mitt bolag i träda för att om 5 år kunna plocka ut en större vinst i bolaget till lägre skattesats. Men…jag har en förmånsbil i bolaget. Vad har jag för alternativ för att lösa detta? Går inte att flytta ägare till privat tyvärr. Tankar jag har:
Ha kvar bilen i bolaget men betala alla fakturor privat. Blir ju inte direkt billigare för mig, men låter inte som det borde vara tillåtet?
Starta ett nytt företag och flytta bilen dit, men inte säkert att det företag blir godkänd (kreditvärdig) som ny ägare iom 0kr i omsättning.
Att ha en förmånsbil innebär samma sak som att du har ”lön” (bilen istället för pengar) så, nej du kan inte ha förmånsbilen i bolagen om du ska ingå träda.
Tack för alla svar, misstänkte att det skulle bli krångligt.
Angående att köpa bilen, har ca 1.5år kvar. Om jag skulle köpa bilen (om de ens tillåter det), då hade jag gissningsvis behövt köpa den i företaget och sen köpa loss den från företaget? Misstänker att de inte normalt tillåter privatperson att köpa loss företagsleasade bilar?
Det är nog det bästa förslaget, om bolaget kan köpa loss leasingbilen. Och därefter kan du köpa ut bilen ur företaget. Tänk då på att köpa den för aktuellt marknadspris, alternativ att få den värderad. Köper du den för billigt då kan det bli gnissel hos SKV och ev räknas som förtäckt lön.
I värsta fall får du avvakta trädan tills leasingkontraktet löpt ut.
Jag tror inte det är några problem att köpa loss bilen via ditt bolag. Det här svaret fick jag när jag gjorde en förfrågan förra året:
Önskar man köpa loss bilen så går det bra. Dock görs inte det från oss utan via återförsäljaren. Bilen köps då till ett marknadsmässigt pris.
Jag har även flyttat leasingbil mellan bolag utan problem trots att ett av bolagen inte hade någon kreditvärdighet. Däremot kunde jag påvisa kommande vinst till banken som stod för lånet. Att starta upp ett aktiebolag enbart för att tillfälligt äga en leasingbil kommer inte gå så bra.
Kan även tillägga att man inte måste gå via handlare.
Du köper ut bilen till bolaget.
Skaffar värdering hos försäljare på papper! (ev kanske du får betala för detta nöje)
Du säljer bilen från ditt bolag till dig privat för värderingen.