Köpa ut företagsbil

Hej,

Har en bil på företaget som används för jobb, men behovet av detta har minskat så pass mycket att jag inte längre behöver den i firman. Tänkte kolla om det finns något sätt jag som ägare av företaget kan köpa ut bilen så att den står på mig privat istället? Jag vill helst inte lägga ut några pengar från min egna ficka, så tänkte om det finns något relativt enkelt sätt man kan göra detta?

Du kan inte köpa ut den utan att betala för den. Du får inte köpa ut den privat till under marknadspris heller är de korta svaren här.

Det låter väldigt märkligt det du beskriver här.

1 gillning

Förstår inte, vad är det som är så märkligt? Jag äger aktiebolaget och vill överföra ägarskapet på bilen från mitt AB till mig privat. Jag vet att jag måste ha värderingsintyg, men jag såg på ett annat forum att jag inte behöver betala in pengarna utan “kan boka det som ett eget uttag” vilket jag inte förstod helt riktigt.

Rätt säker på att det inte finns något lagligt sätt att få bilen överskriven till dig själv utan att betala in pengar till företaget. (Priset på bilen ska vara marknadsvärdet som oberoende bilfirmor erbjuder).

1 gillning

Enkelt uttryckt så behöver du köpa ut den för marknadspris. Har du tidigare gjort stora egna insättningar så aktiebolaget är skyldig dig pengar så kan du betala med denna skuld. Dvs om bilen är värd 200 tkr och bolaget är skyldig dig 300 tkr. Då skriver bolaget en faktura till dig privat. Fakturan betalas dock inte med kontanter utan genom att skulden skrivs ner till 100 tkr.

Finns ingen sådan skuld så blir alla uttag skattepliktiga uttag, antingen som lön eller utdelning. Dvs tar du ut 200 tkr ur bolaget utan att betala in 200 tkr, så kommer det ses som aktieutdelning på 200 tkr eller lön på 200 tkr vilket då Skatteverket vill ha in sociala avgifter på. Kan bli dyrt att göra fel, så prata med din revisor innan transaktionen sker

Eget uttag gör man i enskild firma. Tex för att ta ut pengar att leva av privat.

Tack så mycket! Då förstår jag.