Hej! Mitt första inlägg på forumet. Jag har eget AB (omsättning runt 400tkr) detta kör jag vid sidan om min tjänst på 100% (lön ca 60000kr innan skatt) .
Jag tar ut utdelning via bolag och funderar på att skaffa en förmånsbil. Jag kör väldigt lite via bolaget ( det handlar oftast om korta sträckor 10km 5-6 gånger i månaden).
Nu fick jag höra om ett annat alternativ , att hyra sin privata bil via företaget. Jag har dock svårt att läsa något om hur detta fungerar och hur man ska räkna? Någon som kan hjälpa ?
En möjlighet att använda en företagsbil privat utan att behöva skatta för förmånen är om föraren hyr bilen av företaget till en marknadsmässig hyra. Bilen får hyras endast vid enstaka tillfällen, vid någon helg eller någon vecka under semestern. Risken finns att Skatteverket betraktar en hyresperiod under semestern vara värd mer än under övrig tid på året.
Föraren kan ej sätta i system ett kontinuerligt hyresförfarande, exempelvis ett par timmar varje kväll eller varje helg, utan att bilförmån uppstår.
Hej, Intressant fråga!
Jag har kollat upp något liknade men med uthyrning av Maskiner till mitt bolag.
Svaret jag fick var att har bolaget ett behov för hyra artikel X så länge artikel X hyrs ut till en marknadsmässig hyra, så ska det inte vara någon skillnad vem AB hyr av.
Men skicka ett mail till skatteverket och fråga kanske?
Jag tänker att det bör gå att hyra ut sin bil till sitt aktiebolag. Återigen så måste det såklart ske till en marknadsmässig hyra. Det blir en kostnad i ditt AB men själv måste du ta upp det som inkomst av kapital som beskattas med 30 %. Du lär behöva ett kontrakt mellan dig själv och ditt AB som underlag om Skatteverket skulle fråga.