Ser att det finns flera liknande trådar, men får inte riktigt svar på min fråga:
Jag har en heltidsanställning på 100% och ett AB som drar in ca 300 - 400k per år.
Som jag förstår skall man behöva köra minst 100 mil per år i företaget för att kunna dra av halva momsen. Om vi nu säger att jag kan få ihop 100 mil på företaget är det väl förmånligare att ha en leasingbil på företaget än att leasa privat. Jag tänker mest på att man kan dra av leasingkostnaden som företagets utgifter istället för att betala samma summa privat, eller är det något jag missar?
Glöm inte att förmån att kunna använda arbetsgivarens (aktiebolagets) bil för privata resor som regel är skattepliktigt för dig som anställd (i det egna aktiebolaget). Skattepliktig bilförmån uppkommer när arbetsgivarens bil används för privat bruk i mer än ringa omfattning.
Jag räknade på skatteverkets bilförmånsberäkning för en ny Polestar som då hamnade på 4700 kr. Betyder detta i praktiken då att jag ska betala 6000 (om det är vad en ny polestar kostar att leasa till ett företag) + 4700 = 10700kr från företaget?
Eller betalar jag de 4700 från min egen privata ficka?
Du får privat betala skatt på 4700 (räknas som lön) så beror på vad du har i lön idag men låt oss säga 50%, företaget betalar arbetsgivaravgifter på 4700, ca 1500kr/mån plus själva leasingkostnaden av bilen.