Använda hyrbil privat i Aktiebolag

Halloj!

Satt och kikade lite på skatteverkets regler kring bilförmån och fick lite funderingar kring detta:

När blir det en bilförmån?
Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för. För att du ska kunna visa att du inte har använt bilen privat bör du ha en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten.

Så om jag tolkar detta rätt så skulle det då vara fritt fram att ta en hyrbil en månad under sommaren på företaget och använda den privat, utan att det finns någon intention att använda den i arbetet, så länge den inte används mer än 100 mil eller 10 dagar under kalenderåret.

Någon som har erfarenhet kring detta?

1 gillning

Har ingen erfarenhet men min gissning är:

Hyr företaget bilen för kommersiella syften och du vid sidan kör privat gäller reglerna om 100 mil osv.

Hyr företaget bil enbart för att nyttjas av dig privat är det ju solklart en löneförmån som beskattas som lön.

3 gillningar

Minns inte om jag hörde det via RT eller någon annanstans. Men iaf så hörde jag att företaget kan hyra av dig själv. Ungefär samma sätt som om du hyr ett rum i ditt egna hus.

Hade liknande funderingar inför sommaren då jag behövde köra i ftg vid enstaka tillfällen och frågade om jag kunde hyra en bil i 30 dagar och om det fanns krav på mig rörande körjournal. Fick följande svar;

“Bil-och drivmedelsförmån presumeras om en företagsägare eller anställd kunnat disponera en bil som arbetsgivaren tillhandahåller och betalar drivmedel för. Det gäller även om det är en bil som företaget hyr under en kortare period. Den presumtionen behöver alltså arbetsgivaren/företaget bryta med underlag som visar att bil-eller drivmedelsförmån inte finns, till exempel en körjournal.”

Så jag tolkade det som att du blir förmånsbeskattad.

Det är min uppfattning också.

Men säg att jag hyr en bil från en tjänst som har GPS spårning och loggar avstånd och datum då jag kört.

Om Skatteverket skulle fråga så kan jag gå visa att det inte använts fler än 10 dagar eller 100 mil på ett år. Så då är det enligt deras egen definition inte en förmån?