Sälja privat bil till aktiebolag

Hej,

Jag äger en bil privat och överväger att sälja den till mitt aktiebolag för att frigöra kapital och använda pengarna till att betala privata skulder. Jag behöver ha bilen till jobbet.

Innan jag tar ett beslut vill jag säkerställa att detta är ett klokt och fördelaktigt val för både mig privat och för mitt företag.

Jag skulle behöva hjälp att förstå:

1. Vilka skattemässiga och juridiska regler gäller vid en sådan försäljning?
  2. Hur säkerställer jag att försäljningen sker till marknadsmässigt pris och undviker problem med Skatteverket?
  3. Finns det några ekonomiska eller skattemässiga risker, exempelvis kopplade till bilförmån?
  4. Är det totalt sett fördelaktigt att göra en sådan transaktion med syfte att hantera privata skulder?

Tack!

Kanske trist att betala full förmån på en begagnad bil, baserat på nypris + extra utrustning. Sedan skiljer det hur förmånen beräknas om bilen är sex år eller äldre, förmånen räknas då enligt schablon.

Förmånsvärdet och det faktum att du måste få en oberoende värdering på bilen gör det sällan till en bra affär.

Skulle de vara en bättre idé att kanske sälja bilen privat och därefter köpa en förmånsbil på bolaget?

Många leasingföretag erbjuder begagnade bilar som företagsleasing till lägre kostnad. Som någon skrev, kanske sälja bilen privat och ta en begagnad “ny” företagsbil på företaget?

Förmånsbeskattningen kommer du inte undan oavsett hur du gör, svårt att tro att du kommer tjäna något netto på det upplägget eftersom tanken är att det ska vara kostnadsneutralt att ha bilen privat eller på företaget. Fördelen med leasing på företaget är främst att man slipper ta den stora värdeminskningen privat när man köper ny bil. Äga ny bil i företaget är inte bra för då får du inte dra halva momsen.

1 gillning

Jag har haft flera begagnade bilar efter varandra i företaget å företaget har haft alla kostnader med bilen utan att de varit en kostat mig privat någe…
De har då varit företagsbil…

Det som efterfrågas är en förmånsbil som används privat, en ren företagsbil är något annat. Det vanliga upplägget är att göra nettolöneavdrag för förmånen för att inte minska pensions- och sjukpenninggrundande inkomst samt företagets utdelningsunderlag.

1 gillning

Nu funkar det ju inte att bara ha en företagsbil och säga att man inte kör privat och inte ha en privat bil. Det blir förmånsvärde ändå. Eller rättare sagt, det blir förmånsvärde om Skatteverket upptäcker det.

1 gillning

Jag uppfattade att trådstartaren skulle ha bilen till jobbet, dvs använda bilen i jobbet därav förslag på firma bil…

De har funkat för mig alla år att ha firmabil, å samtidigt har jag haft en privatbil oxå, då funkar de jätte bra…

Att ta bilen till jobbet är en privatresa, inte samma sak som att använda bilen i verksamheten/jobbet. Används bilen öht privat är det skattepliktig förmån.

Att sälja din privata bil till verksamheten är en urusel ide åtminstone om den kan tänkas kunna användas privat…

För är den något som du kan köra med även privat så är det en förmånsbil (det som slarvigt i folkmun kallas tjänstebil) och då skall du betala skatt på ett fiktivt förmånsvärde som är baserat på bilens nypris och inte tar hänsyn till att det är en 7 år gammal Audi.

Det som i lagens mening är en tjänstebil är något du enbart använder i tjänsten och inte får köras privat annat än max 10x årligen max 100mil totalt. En sådan kan ditt bolag givetvis köpa om den har behov av. Typ en hantverkare som köper sig en skåpbil. Inte en konsult som köper in sin privata Tesla…

Det är så individuellt och specifikt det där med bilägandet privat eller i AB.
Beroende på miltal, biltyp, lön, antal tjänste/privat mil, avdrag för resor privat eller i tjänsten.