Försäljning av kvalificerade aktier

Hej, jag har lite funderingar kring beskattning och vad som gäller vid försäljning av kvalificerade aktier som privatperson.

Jag är delägare i ett bolag och skall sälja en andel. Aktierna är idag registrerade på mig som privatperson och jag har redan sålt av några i en omgång (i år) men funderar nu på att sälja ytterligare aktier i bolaget till extern part. Vinsten från första försäljningen tänker jag nyttja direkt och är således med på att jag åker på höga skatter då aktierna anses vara kvalificerade.

Vinsten från en eventuell andra försäljning har jag dock andra planer för och skulle vilja lägga den vinsten i ett 5:25 upplägg eller annat upplägg som får ned skatten till rimligare nivåer. Hade jag ägt aktierna via ett eget AB så hade jag lagt vinsten från försäljningen i bolaget och lagt det i träda men mitt problem nu är att det är jag som privatperson som äger och säljer aktierna.

Kan jag ändå använda mig av 5:25 eller något liknande som privatperson eller behöver jag starta ett bolag för att göra detta? Kan jag sälja aktierna som privatperson och sedan sätta in vinsten i ett AB och köra på med 5:25 upplägget?