Från tjänstebil till eget bolag

Hej,

Är i uppstarten av ett eget konsultbolag och har en del kunder klara. Går från fast anställning med bra förmåner och många frågar varför? Det är en annan story :slight_smile: . Det jag skulle behöva er hjälp med är vilket som är bäst gällande utköp av förmånsbil. Har idag en Audi e-tron och vad blir mest fördelaktigt?

1 - Ta över leasing?
2 - Köpa in den i eget AB?
3 - Köpa privat?

Spontant känns det som att det vore bäst att köpa in den i bolaget så den slipper bli momssmittad. Detta får lösas genom ett ovillkorat aktieägartillskott tänker jag.

Hur skulle ni gjort och varför?

Köper du in den till ditt bolag får du inte lyfta någon moms på det du betalar för den.

Tar du över leasingen för du lyfta 1/2 moms på alla kommande fakturor från leasingbolaget. Dock får du även “ta över deras villkor/parametrar”. Sen får du inte lyfta moms för pengar som ditt bolag betalar till det bolag du slutar på.

Observera vilket pris du blir erbjuden att ta över den för. Är stor prisskillnad på begagnatmarknaden för 50 jämfört med 55 versionen.

Jag befinner mig i liknande situation och väger mellan att mitt AB köper loss bilen för kalkylerat restvärde alternativt köpa den privat för aktuellt marknadsvärde.
Leasingbolaget sätter marknadsvärdet genom en auktion och liknande bilar säljs tydligen 25-35% över restvärdet.

@Skogstomten Tack för input men en sak funderar jag på vad du menar, ” Sen får du inte lyfta moms för pengar som ditt bolag betalar till det bolag du slutar på.”

Det finns väl inget som styr vilka pengar som används och vilken moms som får lyfta när just de används?

Man ska ju komma ihåg att även om det är rent likviditetsmässigt billigare att köpa in den i bolaget så tillkommer det ju förmånsvärde så länge den används i bolaget och privat. Och det är ju ändå nästan 8000kr/mån, nära 300 tkr på 3 år, med en marginalskatt på 50 är det 150 tkr grovt räknat. Det är samma som ett restvärde på 600 tkr alt privatköp om 750 tkr.

Normalt sett får ett “vanligt bolag*” inte lyfta någon moms på personbilar. Sen finns dock specialfallet där man får lyfta 1/2 moms på leasingfakturor från ett leasingbolag. Att man får lyfta 1/2 är i princip grunden till att produkten “företagsleasing” existerar.

Så betalar ett vanligt bolag ersättning till ett annat bolag för något slags köp/övertagande av en personbil så kan man säga att den ersättningen är momssmittad och ingen moms får lyftas. (Det är ju ingen leasingfaktura och den kommer inte från ett leasingbolag)

*undantaget är namngivna verksamheter där personbilen ÄR själva verksamheten. Tänk taxi, hyrbilar, budbilar, begravningsbilar osv.