Förmånsbil leasing

Hej!

Jag ska ta in en förmånsbil på finansiell leasing i mitt egna aktiebolag och vill lägga upp det på smartaste och mest kostnadseffektiva sättet.

Jag har förstått att den första förhöjda leasingavgiften (kontantinsatsen) kan vara antingen hög eller låg, och att den påverkar både månadskostnaden och hur mycket moms man kan lyfta under leasingtiden. Samma sak gäller restvärdet – ju lägre restvärde, desto högre leasingavgifter (och därmed mer moms att lyfta).

Det jag funderar på är alltså:

:backhand_index_pointing_right: Hur bör man lägga upp avtalet om man har möjlighet att betala en hög månadskostnad och även har likvida medel att gå in med en större första avgift – men ändå vill att det ska bli så skattemässigt och ekonomiskt smart som möjligt?

Med andra ord: vilket upplägg är billigast och mest fördelaktigt för bolaget i längden?

Tack på förhand för kloka inspel!

Jag har tolkat det som att du får lyfta halva momsen på första förhöjda.

Sen är det ju lite oklart vad som är billigast och mest fördelaktigt.

Du får bara lyfta halva momsen under förutsättning att du kör minst 100 mil i tjänsten om året.

Oklart om detta är acceptabelt på finansiell leasing längre dock, det verkar bero lite på hur avtalet är utformat.

Hög första insats och högt restvärde, sänker månadskostnaden men ger ju en risk längre fram.

Har förstått det som att det måste finnas ett visst restvärde kvar i bilen för att räknas som hyra/leasing och inte avbetalning. Det är när det blir ett avbetalningsköp som momslyftet försvinner

Det handlar också om vad som är avtalat vad som sker efter att avtalet löpt ut.

Ansvarar du själv för försäljning eller får köpa ut till restvärdet? Då är det inte avdragsgillt.

Men det är snårigt.

Det du vill undvika är att det ska klassas som ett avbetalningsköp för då får man inte dra halva momsen, kontantinsatsen brukar begränsas av leasingbolaget till max 35% så det påverkar inte detta. Det får inte vara avtalat att just du får köpa loss bilen till ett fastställt pris, då är det ett avbetalningsköp. Flera leasingbolag har redan detta i sina avtal sedan regeln tillkom så det är en ren hyrbil ur deras perspektiv.

1 gillning

Skatteverkets förtydligande gällande Moms på leasingavtal verkar ju sätta käppar i hjulen för att köpa bil i firman. Funderar på om det ens är lönt att köpa en bil på firman längre om man inte får dra av någon moms? Någon som räknat på detta?

Du får dra av moms på leasing, så har det alltid varit.

Man får dock inte dra moms på köp. Så leasar man (vilket många gör) så är det samma som tidigare.

Fast är det en finansiell leasing så är min tolkning att momsen inte är avdragsgill utan att det likställs som ett avbetalningsköp.

Det beror ju på avtalets utformning. Finansiell leasing där du får lov att köpa bilen till förutbestämt pris är inte tillåtet.

Avtalet får inte heller säga att du ska köpa bilen eller ordna med försäljning efter avslut.

Så finansiell leasing är en större risk idag. Men det är fullt tillåtet sålänge avtalet är korrekt.

Finansiell leasing ska du inte köra kan bli knas med SKV gällande momsen som tidigare nämnt.

Kör operationell leasing istället så sover du gott, du binder inte upp kapital i 3 år i form av första höjda leasingen, du vet vad månadskostnaden kommer vara, du vet att du får dra halva momsen utan konstigheter.

Du kan/får köra första förhöjda med operationell också.

Speciellt som fåmansbolag kan det vara svårt att komma undan.