Begagnad förmånsbil

Hej,

Har ett AB där jag behöver ta mig från punkt A till B vid sporadiska uppdrag. Kör inte mycket bil privat.

Funderade på att införskaffa en enklare bil(ex v60, ca 120tkr) till bolaget.

Eftersom en ev bil är begagnad så finns det väl rimligtvis ingen moms att lyfta?

Om jag skulle använda bilen privat, hur skall jag beräkna ev förmånsvärde på en så pass billig bil?

Tack!

Beträffande förmånsvärde är det så jäkligt konstruerat att det är bilens ursprungliga värde som ligger till grund för beräkningen, inte vad du betalade för den begagnad. Därför får du betala orimligt (i mina ögon) högt förmånsvärde för en begagnad företagsbil.

Moms (har jag för mig) att du kan lyfta om bilen ägts av ett bolag, men inte av en privatperson (då kallas den ”momssmittad”). Lite osäker på detaljerna dock!

1 gillning

Vad som möjligtvis kan vara intressant om man har eget AB är att köpa en nästan ny bil, i synnerhet om man kollar på typ en lite dyrare elbil där både priser, konfigurationer och leveranstider är minst sagt oklara. Förmånsvärdet blir väl detsamma som när bilen var ny så som vanlig anställd är väl uppsidan mindre, men som egentföretagare kan jag tänka mig att den ändå kan finnas där.

Då är det väl enbart icke momssmittade bilar som är intressant, och utbudet av hyfsat nya icke momssmittade bilar är väl inte direkt stort.

Eller har jag tänkt fel?

Leta efter laddbara bilar registrerade före 1/7-2021 så hittar du lägre förmånsvärden.

Begagnade bilar har oftast lika höga förmånsvärde som de hade som nya. Sen finns det andra regler på lite äldre bilar.

I blocket annonserar handlarna ofta priset både ink/ex moms när det är lyftbar moms MEN det är inte alltid det stämmer och inte alla handlare som gör så. För att lyfta 1/2-moms måste ditt företag då leasa bilen. (Ej köpa)

Köp av privatpersoner eller ”brukarföretaget*” (ej bilhandlare) innebär i princip alltid att bilen är momssmittad.

*förutom brukarföretag med rätt att lyfta hel moms. T ex bilskolor, taxi, budbilar, begravningsbilar, hyrbilar.