Hej,
Jag har sagt upp mig för att bli egen. Alla anställda på mitt nuvarande bolag drivs som egna bolag där man får en % på debiterat belopp och från “mitt konto” dras sen avgifter/kostnader för lön, skatt, arbetsgivaravgift, bil, försäkringar etc. Jag har haft en finansiell leasing på en BMW X2 xDrive e25 (laddhybrid), men då leasingfirman endast har företagskunder med 20+ bilar måste jag lämna tillbaka bilen. Hur skulle ni räkna på huruvida det är lönt att köpa ut den jmft med ny finansiell leasingbil i mitt egna aktiebolag eller bara köpa en begagnad?
Inköp: 520tkr
Initial förhöjd leasingavgift: 110tkr
Månadskostnad: 6tkr
Mätarinställning efter 18 månder: 1200mil
Jag fick tips om att välja en dyrare bil så jag kunde transferera värde till mitt egna bolag, men hade helt missat att det inte var möjligt. Sensmoralen är att inte lyssna blint på andra vad som gäller utan faktiskt verifiera själv
. Det tillsammans med att jag “behövde” bilen med kort varsel gjorde hur som helst att jag fick en bil med en del lull-lull i form av M-sportpaket etc.
Bilen är i stora drag något som tar mig till golfbanor på helgerna och någon enstaka tur till kompisar i andra änden av landet så jag har 0 mil i tjänsten och 1000 mil privat. Jag bor själv, men är redo att betala för bekvämligheten att bara kunna gå ut till bilen för att kunna golfa när jag vill. Jag bor i bostadsrätt utan laddplats så laddar mest för att jag inbillar mig att det är lite bättre för miljön, men skulle klara mig lika bra med en ren förbränningsmotor. Jag gillar att ta hand om mina prylar så jag är en sån där som har en handduk i baksätet som golfbagen ligger på. Mao är det överlag väldigt lite slitage på bilen. Första servicen enligt serviceboken skall ske i närtid.
Jag har pratat med leasingbolaget och tydligen så skall BMW göra ett inbytestest och ockulärbesiktning. Om jag förstod det rätt ger de därefter ett förslag på vad de kan tänka sig att köpa bilen för och sedan får bilfirmor i Sverige lägga dolda bud och därefter får jag en chans att matcha det högsta budet om jag vill köpa loss den för det priset. Är det någon som har varit med om ett sådan förfarande och kan berätta sina erfarenheter?
Utan att ha några belägg för det gissar jag att det skulle vara mer fördelaktigt för mig att lämna tillbaka bilen och fixa en begagnad bil eftersom jag kör så lite per år, men det skulle vara smutt att ha några siffror/resonemang kring det. Är det något väsentligt som jag har missat att berätta om är det bara att fråga.
Ha en härlig helg,
Vigfus