Detta är mer en skatterelaterad fråga än spar och investeringar, men påverkar i slutändan det sistnämnda för mig så postar den här.
Jag står inför att flytta från Sverige till England där jag har som avsikt att bosätta mig permanent. Jag har för närvarande en hyresrätt som jag hyr ut till min brorson. Hyresrätten är den enda väsentliga anknytningen jag har till Sverige. Ingen egen familj, verksamhet, jobb eller annat boende. Jag har både svenskt och brittiskt medborgarskap. Majoriteten av mina besparingar och investeringar finns utomlands. Jag livnär mig på dessa investeringar, så detta gäller huvudsakligen vinstskatt.
Min fråga är, kan jag behålla och fortsätta hyra ut hyresrätten när jag flyttat till England, om ens under begränsad tid, utan att fortsatt vara obegränsat skattskyldig i Sverige? Hur stark anknytning är en hyresrätt när jag själv inte bor i den?
Skatteverket ger denna information om åretruntbostad, men är något otydlig om det gäller hyresrätter. De har heller inte gett några klara svar på telefon.
“Det spelar ingen roll om bostaden innehas med äganderätt, bostadsrätt eller hyresrätt eller om den disponeras på annan grund. Även bostadens storlek är av mindre betydelse.”
Om inte ens skatteverket kan ge klara besked, lycka till att få svar här .
Om hyresrätten vet jag inte, men jag tror att du under 10 år fortfarande är skattskyldig för investeringar. Detta för att undvika skatteflykt, att du skriver ut dig en månad till ett skatteparadis för att sälja.
19 § Den som är begränsat skattskyldig är skattskyldig för kapitalvinst på sådana tillgångar och förpliktelser som avses i andra stycket, om han vid något tillfälle under det kalenderår då avyttringen sker eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. Skattskyldigheten gäller oavsett i vilket inkomstslag kapitalvinsten ska tas upp. Skattskyldigheten gäller också belopp som motsvarar en kapitalvinst och som enligt 51 kap. 3 och 4 §§ ska tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet.
Vi hade en hyresrätt som var uthyrd och betraktades som obegränsat skattskyldiga i Sverige tills vi lämnade den.
Ring och prata med SKV är mitt tips så du får alla råd du behöver mht din skattesituation. Om du inte tycker du får bra svar så kanske du kan be om att få tala med en expert. Eller ringa igen. En del vill avsluta samtal lite snabbt och alla är inte experter på allt.
EDIT: Såg nu att du redan ringt. Sorry. Prova dem igen för att testa en annna handläggare
Men jag tycker det är rätt tydligt. Står ju uttryckligen hyresrätt.
Innehavet av en bostad i Sverige har i praxis tillmätts stor betydelse vid bedömning av bosättningsfrågan. Om den skattskyldiga har behållit en bostad i Sverige efter utflyttningen, medför denna omständighet normalt att hen anses obegränsat skattskyldig här i landet. Att bostaden varit uthyrd saknar normalt betydelse även om bostaden varit uthyrd i avvaktan på försäljning (RÅ 1974 A 738 och RÅ 1974 A 1220). Andra hinder för faktisk användning, som t.ex. att bostaden genomgår reparation eller ombyggnad, torde sakna betydelse i sammanhanget. Så länge den skattskyldiga har tillgång till en bostad i Sverige är själva innehavet avgörande.
Skatterätt är riktigt sjukt och ibland stöld. I Tyskland är fysiskt guld skattefritt. Men råkar du som tysk studera i Sverige ett år och vill sälja guld för att få extra pengar tycker sig Sverige ha rätt till det.
Eller som svensk,bor i Spanien under ett par år och får ett svenskt arv av gammelmormor som arbetat och sparat hårt och helt plötsligt ska en del av hennes surt förvärvade slantar gå till ett land hon aldrig satt sin fot i.
Eller behöva skatta vinst på något som stigit i värde mindre än inflationen, dvs en förlust. Men staten ska ha sitt. Ibland kokar blodtrycket