Alla ni som verkar ha så mycket pengar, varför köper ni inte ett boende utomlands och hyr ut veckovis tex? Borde inte detta vara en väldigt bra inkomstkälla?
Är det någon här som gör det som kan berätta mer om för och nackdelar? Skatteregler osv. Jag vet ingenting men är nyfiken.
Vi gör det med en fastighet. Har planer på att hyra ut en till. Det är lite jobb med det, man kan ha tur eller otur också. En fördel är att det kan va ganska låg korrelation med andra investeringar / börs. Det är ofta lite enklare och bättre skatteregler än att hyra ut i Sverige (vi skattar inte i Sverige då iofs).
Det kan va mer eller mindre viktigt med språk och kontakter samt lite DYI kunskaper
Ska tilläggas att vi även till viss del använder fastigheterna. Skulle vi inte göra det i framtiden så kanske vi hellre vill sälja dem och investera värdena i portföljen istället.
Enligt lagen borde du sannolikt vara skatteskyldig i Sverige men iom att rapportering inte självklart finns går det att skippa den biten utan större risk.
Jag är själv från ett land inom EU som är väldig populär bland skandinaviska turister och har funderat på det några gånger men aldrig fått kalkylen att gå ihop och det innebär också mycket jobb och extra kostnader om man vill sköta allt på distans. Så personligen får mina pengar bättre avkastning på LF Global Indexnära.
Om man däremot vill köpa ett boende där för att själv uttnytja den och sen hyra ut den några veckor då och då så att man får lite extra pengar kan det vara ett alternativt. Men jag tror inte att det ger bättre avkastning än börsen under en lång period tyvärr.
I de flesta europeiska länder finns det skatteavtal för att undvika dubbelbeskattning. I de flesta fall inkomst från fastigheter beskattas i landet för fastigheten finns.
Vi har själv ett hus i Frankrike som vi använder och hade funderat att hyra ut den. Dock har vi bestämt att inte göra det då vi vill ha fri nyttjande av den.
bra att tänka på att det är en del formalia med det.
Dock kan det vara intressant att äga en hyresrätt då i vissa länder finns skattelättnader vid nybyggnation och hyresmarknad funkar mycket smidigare än i Sverige. Det går att låta allt hantering till en mäklarbyrån till ex.
Jag är med på detta. Min poäng var att Skatteverket i Sverige får kontrolluppgifter från ett antal förmedlingsföretag verksamma i Sverige. De lär inte få in motsvarande uppgifter från Turkiet med samma självklarhet.
Jag tror du menade person ovan. Om det var en kommentar till mig så bor jag inte i Sverige och har ej väsentlig anknytning. Vi har valt ett annat land för beskattning.
Precis, detta tror jag också. Men ett mer eller mindre passivt cash flow kan också vara en god anledning att behålla sin bostad och hyra ut. Antingen via någon som gör jobbet, eller själv. Anledningen är att det skulle kunna vara bra med inkomst som inte är korrelerad lika mycket med börskrasch som en globalfond är (om ens portfölj är i uttagsfas).
Att vara hyresvärd är allt annat än passivt. Bara en framtida slumlord tror att man får pengar utan arbete/utgifter. Skrämmande hur många frågor på forum jag ser i Tyskland som börjar med “Min hyresvärd…”
I Tyskland hyr 60% av befolkningen sin bostad. 5 millioner hyresvärdar äger 15 millioner bostäder.
Lyckligtvis finns ett starkt skydd mot giriga hyresvärdar.
Ganska mycke jobb med risk att hyresgästen slutar betala fast bor kvar. Några vänner hyr ut för att få in kostnaden för bostaden, men många tycker inte de är värt jobbet/slitaget.
(ja ja nån kommer tycka att de är sååå fantastiskt bra och problemfritt) de bästa är att ha nordiska återkommande fasta kunder som hyr varje år, enligt de som hyr ut. (detta från bekanta med bostad i spanien och portugal)
Jag spenderade mycket tid med att sätta mig in i detta för något år sedan.
Gick in med inställningen att jag skulle köpa fastigheter i ett europeiskt land och hyra ut antingen via Airbnb eller långtids.
Tittade på bla. Spanien, Cypern och UK.
Min slutsats blev att det är verkligen inte är värt all den tid och energi som det tar. Visst är korrelation med börsen låg och det ger en annan typ av diversifiering. Men å andra sidan drar du på dig helt nya typer av risker med lager, gäster som förstör eller inte betalar osv.
Varför krångla med att äga något utomlands när det går att äga nåt i Sverige, tex i fjällen?
Min bild av de som äger utomlands är att de använder boendet själva också och därmed är något mer försiktiga än vad man skulle vara med något som bara är för uthyrning. De hyr tex bara ut till vänner och bekanta. De siffror jag har sett är att 50 000 svenskar äger nåt i Spanien och 30 000 äger nåt i Frankrike. Så det är ju inte helt ovanligt.
Om man ska få bra snurr på det behöver man bra hjälp på plats. På populära orter finns många såna tjänster. Men det innebär också att det finns sjukt många som hyr ut. Och populära orter har högre inköpspriser. Så inte säkert att man går jättemycket plus i förhållande till kostnaderna.
I Spanien verkar det ju helt fritt fram folk att vägra betala hyra och vägra lämna bostaden. Av någon anledning är det skitsvårt att bli av med sådana ockupanter. Det är också en massa besvärliga regler som måste följas och man kan aldrig vara helt säker på att de inte trashar bostaden. Nej, fy sjutton jag skulle aldrig våga eller orka med tjafset att hyra ut bostäder i andra länder. Det är nog så jobbigt att hyra ut sin egen i andra hand i sverige.