Jag sitter i ett läge just nu där jag har lyckats via sparande och investeringar i aktier fått ihop ett kapital på 1.2miljoner.
Jag bor i en hyresrätt i sthlm som jag trivs i.
Jag har ett välbetalt jobb, där jag sparar en stor summa varje månad,
Jag har 2 bostadsrätter som jag hyr ut, vilket jag gjort i många år (fått ok från föreningen). - en riktig fin passiv inkomst har det varit som jag har återinvesterat i aktier. Detta har varit uppstickaren i min ekonomi.
Nu vill jag gärna utöka med en mini 1:a som jag är intresserad av att köpa för investeringssyfte, dvs hyra ut den med. Jag har kollat med den föreningen och det är ok att hyra ut i längre period.
Jag ser att jag vill casha lägenheten och inte ta något lån. Visserligen börjar jag om från 0 då. Samtidigt kan jag tillsammans med de andra lägenheterna och sparandet från lön bygga upp en ny portfolio relativt snabbt- vilket är en kul resa i sig tycker jag.
Eller bör jag ta ett lån för att köpa lägenheten då räntan ligger så lågt och försöka göra bra aktieinvesteringar som går över räntan på lånet.
Övriga synpunkter eller feedback är högt uppskattat.
Du får gärna tipsa på räkneexempel som du har tillämpat Daniel. När jag räknar på det så visar det på ett bra utfall om jag cashar lägenheten och återinvesterar i aktier. Belåningsgraden är på 63% så jag kan ju trycka upp mer om det finns något som talar för att det är fördelaktigt. Men jag kan ha missat något.
Bra poäng Jbl, att inte lägga alla ägg i samma korg. Lägenheterna är i sthlm dock två olika områden. Den 3e som jag tittar på nu ligger också på ett annat område. Så lite utspritt inom sthlm. Målet är att få ett bra cashflow/passiva inkomster så jag kan gå ner i arbete, och få mer tid. Med hyresintäkter som bas, och en uppbyggd utdelningsportfölj så tror jag att det är ett mål som är inom räckhåll.
Här har du den standardkalkyl jag brukar använda för att räkna på uthyrningsinvesteringar. I detta fall är det en tomt jag köpt med en villa som planeras att bygga men du förstår säkert principen:
Boarea
129
Bi area
0
Tomtarea
668
Utgångspris
3400000
Gissat pris
3400000
Renoveringar
Totalpris
Lagfart
0
Ingår redan
Lån
2380000
Gamla pantbrev
2380000
Pantbrevskostnad
0
Ingår redan
Belåningsgrad
70.00%
Ränta på lån
2.00%
Amortering/år %
2.00%
Kontantinsats
1020000
inkomst/år
Underhåll
11610
Hyra per år
144000
Ränta på lån
47600
Avdrag lån
9996
Försäkring
2500
Skatt på hyra
22560
Fastighetsskatt
0
Ingen skatt nybyggt
diff
69726
Inkomst hyra %
6.84%
Antagen underhåll/m2
90
Amortering/år
47600
Inkomster – Amortering
22126
Hustyp
Villa
Energiklass
Ventilation
Värme
Byggår
2022
Fiber
Ja
Radon
Ej utfört
Badrum
2 toa, 1 dusch
Antal rum
6, 4 sovrum
Husets intryck visning
Nybyggt
Värdering Booli
3900000
Ovanstående är beräknad på privatuthyrning (dvs. de första två åren som man bara hyr ut till en hyresgäst. Hyr man ut till flera hyresgäster så ändras kalkylen eftersom det blir näringsverksamhet). Mera än 70% belåningsgrad får jag inte av banken. Sänker jag belåningsgraden så minskar den procentuella intäkten.
Det är inte så tryggt att lägga äggen i samma korg, det blir väldigt sårbart om tex reglerna ändras. Jag följer bostadsmarknaden i Frankrike med ett halvt öga och där är det tydligt att man vill försämra för andrahandsuthyrning, särskilt bostäder som köps som investering, och de inför diverse olika regler för detta. Bla ligger skatten på andrahandsuthyrning numera på 40% från första kronan. Det är fullt möjligt att utvecklingen går åt samma håll i Sverige.