Pengar på hög som behövs inom 1-2 år

Vi gillar att resa och är nog beroende av att komma iväg ibland, tror detta sug är lika stark som säg kaffe suget på morgonen :laughing:

Vi säljer vi oftast allt, hus,bil och det mesta i huset. Spara lite på ett lager.
Och drar iväg på långresa runt om på jorden på ca ett år utan slutdatum.

Till frågan : Kapitalet som man sparar undan som man behöver inom ett år eller två. Insats på huset, köpa bil och en buffert måste vi hålla i likvida medel med en så liten låsning och så lite risk som möjligt. Då man aldrig vet vad vi hittar på :laughing:

Har någon lyckats få banken med på tråden att ge en bra ränta ?

Finns det alternativ man inte tänker på?
Är det värt att lägga pengarna i annan valuta mot euro, dollar etc ? Kan man få bättre ränta i Europa ?

Stort tack :pray:

1 gillning

På DanskeBank kan man låsa pengarna på ett sparkonto i 3/6/12 månader mot lite högre ränta än det vanliga sparkontot. Det kanske skulle kunna vara ett alternativ.
Säkert fler banker som har liknande koncept.

Inga jätte räntor men iallafall säkert.

2 gillningar

Just nu är det högre ränta på skattekontot än att låsa hos Danske bank 3/6 månader.

Att banker ens erbjuder lägre ränta än skattekontot är ju skrattretande :joy:

5 gillningar

Finns det någon gräns för hur mycket jag skulle kunna sätta in på skattekontot?

3 gillningar

Det vet jag inte. Det enda jag hittar är att man inte får sätta in mer än 40k om dagen, men det låter också konstigt. Jag vet folk som betalat in betydligt mer.

Det är nog bara att kasta över hur mycket du vill, det värsta som kan hända är väl att dom skickar tillbaks det.

Låter som extremt hög risk att köpa och sälja bostäder hela tiden på detta viset. Varför hyr ni inte ut ett hus istället 1 år i taget när ni är borta? Så får ni del av resan betald.

Så gör jag med min BR iallafall, minskar kostnaderna när man är borta :slight_smile:

1 gillning

Ja eller nej beroende på hur man ser på risken.
Hittills har marknaden ökat och vi har kunnat frigöra kapital och lägga detta i fonder. Nu när marknaden blir lite segare kan snabba köp och sälj vara olönsamma.
Men vi har byggt mycket av vår frihet på fastigheter. Får se hur detta blir framåt😬.

Just nu kan vi sälja med vinst även på vårt nuvarande hus, men kanske inte värt insatsen av antal timmar vi lagt på huset.

Hyra ut är inget alternativ, vet aldrig vilka personer man hyr ut till och vilka följder det kan bli. Om jag sitter på andra sidan jordklotet och något händer så har jag ingen kontroll och kostnaden kan dra iväg långt mycket mer än förtjänsten av uthyrningen.

Hyra ut är inte lönsamt så länge det inte är mindre fastighet som man själv inte använder och att man gör det på korttid via tex Airbnb, enl mig.

Vad ligger det effektiva räntan på där ?
Säkrare placeringsplats får man leta efter :pray:

2.41% är motsvarigheten till en vanlig bank. Fortsätter räntorna uppåt lär dom väl höja det ännu mer :slight_smile:

Jo, förvisso. Men ni har haft lika tur som alla andra som ägt ett boende i Sverige senaste 20 åren. Det är fortfarande extremt hög risk att köpa ett boende och bara planera att äga det 1-2 år.

1 gillning

Upplever ert agerande som lite impulsivt och långsiktigt dyrt, att t.ex sätta pengar som ska användas till husköp <1 år på börsen och att sälja av allt för en resa på ynka ett år.

Välj ett konto med insättningsgaranti och fria uttag, med en tidshorisont på 1-2 år är börsen ganska riskfyllt.

2 gillningar

Skatteverket har väl ingen insättningsgaranti? Så supersäkert är det ju inte då :see_no_evil:

1 gillning

Det är dyrt och impulsivt, men man lever bara en gång.
Vår livsstil går oftast inte in i ramen, tror det är viktig aspekt i jakten på ekonomisk trygghet är att veta varför man gör det.
Vi gör det för att kunna vara med varandra och att kunna resa när vi vill, styra vår tid.

Tror iof att vi har större problem än min insatta till huset om Skatteverket brakar ihop😆

2 gillningar

Det är en aspekt som man måste börja räkna på.
Tror inte heller att boendet kommer generera pengar att bara bo där kortare perioder. Förhoppningsvis inflationen iallafall :blush:

1 gillning

Blir det inte väldigt dyrt att punga en lagfart varje gång ni kommer hem och ska köpa hus igen?

1 gillning

tror räntan på skattekontot är 1,6875%

Jag tror inte på att vara så kategorisk när det gäller uthyrning. Det finns ingen anledning att hyra ut till ”vem som helst” på det sätt du beskriver. Att hyra ut tryggt via t.ex. Blocket bostad är däremot förenat med en kostnad men då får du också en väldigt omfattande försäkring som täcker allt som hyresgästerna kan ställa till med.

Jag skulle också rekommendera att titta på husbyte som modell och specifikt då långtidsbyte. Jag tror inte att någon vill byta så länge som ett år men typ tre månader är realistiskt. Det går också att lägga olika byten efter varandra. Det finns de som har detta som livsstil. Då upplåter du ditt hus till någon från Australien eller USA och bor samtidigt i deras hus. Denna modell har den begränsningen att den främst fungerar i länder där rika människor bor. Det finns de som äger lyxhus i Karibien, Thailand och liknande ställen som är med i dessa nätverk men jag uppfattar att kraven för att byta med dessa ofta är upptrissade.

Att använda ett hus för uthyrning via Airbnb är ingen omöjlighet men för att det ska bli meningsfullt förutsätter det en hög beläggningsgrad. Jag hyrde tidigare ut mitt hus via Airbnb på sommaren. Vi hade då en bekant som skötte städningen mellan de olika gästerna.

Ja, det stämmer, men den är också skattefri, vilket man behöver ta hänsyn till när man jämför med andra räntesatser.

1 gillning

Jätte smart att byta hus med någon, detta kommer inte vara ett alternativ men smart! Gillar delningsekonomi och skulle gärna hyra mer prylar.

Jag har hyrt ut gästhus och sommarstugan via Airbnb , har aldrig haft något större problem men jag vill inte dela mitt hem med andra människor.

Att vara hyresvärd är också likställt med att fixa allt som krånglar stort som litet. Går något sönder så förväntas detta fixas. Om jag är på vandring i Sydamerika och värmepumpen krånglar eller om hyresvärden orsakar en vattenskada , ja då är den resa förstörd.
Eller skador på golv eller kök som för vissa är slitage och för mig sabotage :grimacing:.
Allt går att köpa är svaret kanske, men då hade jag ju likaväl kunnat låta det stå tomt :laughing:.

Vi håller i pengarna och vi gör val som andra inte gör.
Att jobba mot en fire samtidigt som man lever är viktigt.
Att förstå att allt har sin tid, du bor förmodligen inte på hostel i Kambodja när du är 50 och du går förmodligen inte på vernissage i Milano när du är 20. Men vänder du på ekvationen så kanske du också behöver olika mycket pengar vid olika tidpunkter i livet.