Hej! Jag har läst en hel del om detta ämne, men blir fortfarande inte klok på vad som gäller.
Jag har tankar på att flytta till min partner som bor i Spanien.
Jag har ett vanligt sparkonto med ränta på en bank. Sedan har jag på Avanza 3 utdelningsaktier och en ETF xact högutdelande.
Jag tror och utgår ifrån att jag kommer att betraktas begränsad skatteskyldig.
Min fråga är hur mitt sparkonto kommer att beskattas och andra frågan gäller aktier och utdelningar. Om jag återinvesterar mina utdelningar och inte ta ut dem beskattas dessa ändå? Som jag förstår kommer jag att beskattas vid avyttring av aktier både i Sverige och Spanien men där avtalet om dubbelbeskattning träder in. Har läst att man betalar 15 % i Sverige och resterande procent läggs på i Spanien, alltså om skatten är 23 % så betalar man resterande i Spanien.
Mycket tacksam för svar och annat tips! ![]()
Om du flyttar regelrätt utan Beckham skatt osv med begränsad skattskyldighet är det ca 20% (progressivt, så beror på vinst belopp) på alla dina kapital vinster efter flytten. Allt deklareras till spanska myndigheten.
Du kan alltid slå en pling till SKV med allmän fråga. De hjälper gärna och väl.
Ett tips för Spanien är att undvika obegränsad skattskyldighet om det går.
Hej, jag har mejlat till SKV men fick inte specifika svar. Sedan är de inte bekanta med hur det fungerar i Spanien.
Varför ska man undvika att vara obegränsad skatteskyldig?
Det vanligaste är nog om man själv eller make/maka äger bostad eller har direkt inflytande i näringsverksamhet i Sverige. Men det är en rad faktorer som väger olika tungt. Går att kolla och fråga SKV. Det är i slutändan en case by case bedömning angående skattskyldighet.
Varför undvika? Det finns en speciell klausul i dubbelbeskattningsavtalet som säger att i vissa fall kan länderna tillsammans direkt utreda och avgöra ett fall genom bedömning, men det finns ingen tidsram för när bedömningen ska vara klar. Så länge utredningen ej är klar kan man behöva skatta i två länder. Det kan alltså handla om år.
De kan bekräfta hur de behandlar din kapital vinst som uppstår i Sverige när du bor i Spanien.