hej, jag kollade runt lite om den s.k. 10-årsregeln för utlandsskrivna och upptäckte då att denna regeln tagits bort iom dubbelbeskattningsavtalet Sverige/Spanien.
Detta har jag missat totalt och inte fått ngn information om alls.
Jag har ju SINK och bor i Spanien och såhär stod det.
OBS
Den svenska s.k. 10-årsregeln är i skatteavtalet med Spanien nedsatt till noll år. Detta innebär att den person som skattskriver sig i Spanien skall vänta med försäljning av vinstaktier tills det att utflyttningen skett. På detta sätt minskar reavinstskatten från 30 % till 18 %.
Hur och var sker detta i praktiken?
Det gäller tex när man säljer aktier och fonder har jag förstått, men var/hur deklareras det, och hur skall man resonera i detta fallet vid försäljning av aktier/fonder när man inte har ISK?
Jag betalar ju skatt som Resident i Spanien, men också s.k. kupongskatt för aktieutdelning i Sverige +SINK (som jag iof får tillbaka senare när jag betalat den Spanska skatten.
Rimligen borde det vara så här (men jag är ingen expert inom området):
När du väl säljer dina aktier ska du ju inte ta upp detta i någon svensk deklaration utan endast i din spanska (under förutsättning att du inte är skattskyldig i Sverige).
ok tack, angående ordet ‘kan’ står det såhär i 3kap paragraf 19, se inkopierad text nederst.
Frågan är dock OM den s.k. 10-årsregeln är satt till 0 i dubbelbeskattningsavralet mellan Sverige/Spanien.
Enligt min sekundära information är den det, men är det ngn som kan verifiera att det verkligen är så?
Tioårsregeln
Enligt den s.k. tioårsregeln kan en begränsat skattskyldig fysisk person bara beskattas för avyttring av vissa värdepapper om den skattskyldiga vid något tillfälle under det kalenderår då avyttringen sker, eller under de föregående tio kalenderåren, har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här ([3 kap. 19 § IL]