10 års regeln, investeringar efter flytt

Hej!

Jag undrar om någon kanske har varit i en liknande situation och kanske vet vad som gäller i mitt fall, så tänkte att jag slänger ut en fråga i detta forum :).

Jag:

1. Bor i Schweiz, så 10-års regeln är för mig 5 år.
  2. Är begränsat skatteskyldig i Sverige.
  3. En del av min kompensation är i form av aktier (arbetar för stort amerikanskt bolag)
  4. Har fått aktier både i Sverige (precis innan flytt) men även regelbundet fått aktier efter flytt, absolut majoritet av aktierna är efter flytt.

Jag undrar om 10(5)-års regeln gäller endast på aktierna som jag fått innan flytt, eller även på de aktier jag fått efter flytt (dvs när jag varit utvandrad, och begränsat skatteskyldig)?

Dvs. om jag skulle sälja mina aktier som jag fått efter flytt, måste jag betala skatt på dom i Sverige?

Och vad gäller fonder osv som jag köpt efter flytt? Om jag investerar i fonder medans jag bor i Schweiz, men innan 5 år har gått, måste jag betala skatt på dom?

Tack!

Kristoffer

Alltså skatteregler är alltid kluriga och skatteverket är faktiskt riktigt bra på att svara på dessa. Bara att ringa å fråga, men se till att du får en som är expert på utvandrade.

Från min förståelse som utvandrad till Tyskland.

• Innehav som är köpt medan du var skatteskyldig i Sverige följer 10-årsregeln (5 i ditt fall då)
  • Begränsat skatteskyldig är väldigt brett.
    Är du begränsat skatteskyldig med begränsningen på allt och tex inklusive värdepapper, så följer du skattereglerna i lander du bor i. Du betalar ingen skatt i Sverige för de värdepapper du fått efter flytt.
  • Utdelning tas fortfarande ut en 15%(?) skatt av, likt om man köper amerikanska aktier om man är skatteskyldig i Sverige
  • Om du säljer aktierna så måste du följa 10/5-årsregeln för de värdepapper du köpt innan flytt.
  • 10/5årsregeln gäller från flytt, inte efter.

Tänk på att om du har värdepapperna i ett ISK är det reglerna för ISK som gäller. Dvs du betalar 0% av vinst vid försäljning och kan inte heller kvitta mot varandra.

1 gillning

Svaret finns att läsa på skatteverkets hemsida Bosatt utomlands med fastighet och kapitalinkomster i Sverige | Skatteverket

Där står att du skall deklarera följande försäljningar om du något av de 10 (i ditt fall 5) föregående åren har varit bosatt i Sverige:

• marknadsnoterade aktier i svenska företag

• andra svenska delägarrätter än andelar i fonder

• marknadsnoterade aktier i utländska företag som du förvärvade (köp, byte, gåva, arv eller bodelning) medan du var bosatt i Sverige

• utländska delägarrätter (inte fondandelar) som du förvärvade medan du bodde i Sverige.

Så alla aktier du ägde utflyttningsdagen och sedan alla köp/försäljningar av svenska aktier medan du bor utomlands skall deklareras i Sverige (trots att du är begränsat skattskyldig).

Och fondandelar ingår inte i förföljelsereglerna, så där är det fritt fram för handel utan svensk skatt.

Tack så mycket för svar!

Jag frågade även skatteverket, men tyvärr var svaret inte det bästa (så har bett dom förtydliga).

Vet du vad som gäller aktier i icke-svenskt bolag (Google, Amazon, Microsoft, etc)? Jag får aktier genom Morgan Stanley, så det verkar inte som att det finns någon direkt koppling till Sverige när det gäller dessa aktier.

är väl samma filosofi där.

Aktierna följer reglerna från landet de är i och kan därmed kräva en källskatt på några procent. Precis som de gör om man bor i Sverige. Men köp/försäljning sker enligt det land du bor i. Precis som om du bodde i Sverige så följde man svensk lag av köp/sälj från de aktierna.