Obligationskorg via private banking

Hej,

Har flera gånger sett olika varianter av obligationsbaserade produkter som presteras via private banking. Detta kan t ex vara lån från 1 000 större stabila företag i Europa. Ofta är ju dessa produkter ganska komplicerade där man beskriver hur många lånetagare som skall ställa in sina betalningar för att man skall tappa avkastning, men där det också ingår olika varianter av försäkringar mot detta etc etc. Givetvis är dessa produkter förenade med en ordentlig kostnad :wink:

Förstår att dessa produkter kan skilja sig ordentligt sinsemellan - men min generella fråga är hur ni ser på denna typ av produkter? Skall man bara kategoriskt styra undan dem? Eller finns det varianter här som ni har upplevt som verkar bra och där man faktiskt skulle kunna få en någorlunda trygg avkastning, och som skulle funka som ett komplement till indexfonder i ett sparande.

Tja, produkterna är i alla fall lönsamma för banken. Vad det handlar om är att i stället för ränta på din placering får du vara med på någon form av lotteri. Om vissa kriterier uppfylls får du utdelning. Om de inte uppfylls får du ingen utdelning. Ofta får du dessutom betala en avgift för att vara med.

På den tiden ränteläget var högt, kunde man undantagsvis hitta ett och annat guldkorn bland de strukturerade produkterna. Numera skulle jag aldrig komma på tanken att teckna något sådant.

Mitt spelbehov tillfredställer jag genom att gå på travet vart tredje år och satsa ett par hundralappar där.