Öhman realobligationsfond sammanslagning

Hej!

Fick precis info från avanza om att Öhman realobligationsfond skulle slås samman med Öhman Realräntefond A. Jag sparar i nybörjarportföljen där realobligationsfonden ingår och undrar om jag ska behålla den nya eller byta ut den, isåfall till vad? Den nya fonden har ju en högre avgift men annars har jag inte så bra koll på den. Tips?

Mvh

Filipoa

Ställde mig också denna fråga. Det är en stor skillnad i avgifterna också där Realobligationsfonden har en avgift på 0.3% jämfört med Realräntefonden på 0.74%! Vad jag läst är det även så att räntefonden är aktivt förvaltad till skillnad mot obligationsfonden.

Även jag fick samma frågeställning nu när jag ombalanserade mina portföljer. Kanske bättre att ha kvar Spiltans räntefond eller AMF med lägre avgifter?

Jag byter till AMF Räntefond Lång i stället (i kombination med Spiltan Räntefond Sverige). Jan skriver om den här också: Tips på bra indexfonder och räntefonder 2020

Jag sökte precis på liknande fonder och hittade Handelsbanken Realräntefond. Avgiften ligger på 0.40%, vilket är 10 punkter mer än Öhman Realobligationsfond, men betydligt bättre än Realräntefonden från Öhman… De verkar ha följt varandra bra om man jämför dem på Avanza, även om Öhman hade presterat något bättre… Kan kanske vara ett rimligt alternativ? :slight_smile:

Hej!

Det kom mycket frågor kring det så hur Jan tänker besvarades i ett poddavsnitt.

Hälsningar
Elin