Fick precis info från Avanza om att Öhman realobligationsfond skulle slås samman med Öhman Realräntefond A. Jag sparar i Nybörjarportföljen där realobligationsfonden ingår och undrar om jag ska behålla den nya eller byta ut den, isåfall till vad? Den nya fonden har ju en högre avgift men annars har jag inte så bra koll på den. Vad nya rekommendationen blir?
Hej, detta har Jan svarat på en kommentar om detta!
”Jag har duckat frågan lite för att jag har inget toppenbra svar och de jag pratat med är också lite frågande. Så här fick jag svaret från en bekant:
”Vi utvärderar alternativ internt just nu, har inget konkret tips. Näst billigaste alternativet verkar vara SHBs aktiva fond, men den känns inte som något jag skulle rekommendera med helt odelad entusiasm (något dyr med 0,4% i årlig avgift). Nyckelfrågan är om värdet av inflationsskyddet överstiger nyttan av kostnadsökningen. Vi lutar just nu åt att det nog är så. Annars kan man helt enkelt strunta i den under-tillgångsklassen.”Jag återkommer så fort jag vet något mer. Som det är nu så behåller jag den i portföljerna i alla fall.”
Hälsningar
Elin
Tack Elin! då är det väl bara att vänta på ett mer konkret svar 
Nu finns det ett längre svar i artikeln:
Tack för att du följer bloggen!