Angående vår diskussion nyligen om Karpathys tankar om Software 3.0 så kommer här 11 min med någon som har lite kolla tankar ![]()
Då tycks Tesla dragit igång sin robottaxi ![]()
Inte felfritt än:
Vi får se när de når samma nivå som Waymo ![]()
DeepMind är i farten med en ny AI för robotar ![]()
Jag var ju tvungen att testa ChatGPT (4o), men den klarade den bilden:
Tåget kan inte köra i oändliga cirklar på den här banan – den är inte sluten.
Det är en bana där tåget:
- kan köra fram och tillbaka,
- men det finns ingen komplett loop där tåget kan rulla runt varv efter varv utan att stanna eller backa.
Det finns flera avstickare och växlar, men alla ändar i “döda spår” eller vänder tillbaka, vilket gör att cirkulär trafik inte är möjlig utan manuell vändning.
Vill du att jag föreslår en enkel ändring för att få en sluten bana?
Ännu en liten händelse i denna saga ![]()
Edit:
Om man gillar lyssna på någon som går igenom vad domen kan komma att betyda, så finns här en 6 min video på det ![]()
Just nu pågår en intressant debatt om det är Tesla eller Waymo som kommer vinna robottaxi-racet ![]()
Här är en trevlig sammanställning:
Som tur är behöver vi inte veta svaret, vi kan luta oss tillbaka och se vilken metod som kommer fungera bäst ![]()
Skulle jag behöva gissa så skulle jag tro att Waymo kommer vinna. Idag låter det dyrt, men ge det 10 år så alla deras sensorer nog inte vara så dyra. Mer teknik för pengarna tycks vara en trend ![]()
Jag försökte verkligen få ChatGPT att förstå, men jag ger upp…
Jag försökte flera varianter av att få den att rita banan som en overlay, men det blev dels helt sydöst om tågbanan - och dels blev segmenten helkajko.
Sedan försökte jag berätta i ord om de segment jag såg som en riktad graf ("A->B, där B är en Y-korsning, och A ansluter till B:s vänstra förgrening), och så skrev jag en kort not om varje segment. Den fattade ju den riktade grafen, men när jag bad den göra en overlay, så fastnade vi på att ChatGPT inte kunde analysera banan - den blev förvirrad av alla färger, och suddiga anslutningar. Så jag tror att det är där som kärnproblemet ligger - bilden är lite för suddig, lite för många färger, lite för mycket xyz… Hade bilden varit en klar och tydlig bild (skärpa, upplösning, enhetlig bakgrundsfärg), så hade den kanske klarat det bättre.
Men det är ju inte därför vi är här ![]()
DeepMind tycks fortsätta leverera ![]()
Ännu lite mer från Google, nu en liten öppen modell ![]()
Tydligen verkar färre jobb annonseras, frågan om det är AI eller om det bara är ekonomin, vi lär nog få se tid nog ![]()
Därav tror jag vi kan vara inne i en bubbla. Inte en teknikbubbla nödvändigtvis, men en bubbla av företagens förhoppningar om att AI kan ersätta en stor del av alla anställda i närtid (1-3 år).
Man hamnar i depression av att läsa i den här tråden. * lämnar lika snabbt som jag gick in *
En rapport om var vi står just nu, alltid kul att läsa lite sammanställningar, även om man ska ta dem med en nypa salt ![]()
Ett uppdaterat benchmark, nice när man även ser kostnaden. Då kan man se vilken prestanda man får när man dubblar kostanden ![]()
Det blir värre ju mer man gräver i AI-eländet. Nu har man nyligen sett att AI:s är beredd att mörda människor för att undvika avstängning.
Det vore bra om mänskligheten åtminstone kunde komma överens om att börja med att konstruera en stor röd stoppknapp.
Låter som en del robotar ![]()
Ser jag skulle säga är det största problemet med dessa tester är inte att “AI vill mörda människor”, utan hur himla dåligt det går med att få dessa system att göra vad vi vill. Som jag förstår det har samtliga av dessa genomgått träning för att vara “säkra” och samspelta med mänskliga värderingar, och uppenbarligen fungerar det inte så bra.
Samma sak i exempel där en AI bot fick i uppgift att driva en “butik”, men det gick inte så bra.
Vi har helt enkelt inte löst hur man får dessa system att bli pålitliga än.