Jag tror yrket håller på att förändras, och så länge AI-hypen pågår och innan man upptäcker att den inte håller exakt allt den lovar (och framförallt vilka delar) så vågar man inte anställa och lära upp juniora. På längre sikt så är det såklart inte hållbart att bara anställa seniora, för de blir äldre och äldre, men övergångsperioden blir tuff.
Verkligen. Mycket av helt konjunkturberoende anställningsstopp och neddragningar förklaras med AI. Det är en tacksam ursäkt för många ledningsgrupper som vill dra ner men samtidigt signalera positivitet till sina aktieägare.
Min bakgrund är att jag har cirka tre års professionell erfarenhet, men jag började lära mig programmera för ungefär 7-8 år sedan. Jag började med gratis kurser online och tog sedan en kandidat i datavetenskap. Jag jobbar idag på ett B2B SaaS bolag, men inget hypat bolag folk känner till direkt, ens inom branschen. Vi är några hundra anställda.
I perioder har jag varit ganska orolig över framtiden, beroende på vem jag lyssnat på och vilket material jag konsumerat om AI. Hypen har kanske minskat något nu, men jag vet att jag har sett intervjuer och liknande där folk på ett övertygande sätt argumenterat för att hela yrkesrollen nu är obsolet.
Jag är inte särskilt orolig längre. Delvis för att jag nu har längre erfarenhet och känner mig tryggare i yrket (ChatGPT lanserades precis när jag började jobba om jag minns rätt), men också för att jag ser hur dessa verktyg helt enkelt inte fungerar för alla mina arbetsuppgifter.
Men jag vet så klart inte hur framtiden kommer att se ut. Jag kanske jobbar i en bubbla där vi på grund av 20 års legacy måste ägna oss åt gammaldags utveckling när alla andra kan använda AI mycket mer, och springer om oss.
Så sammanfattningsvis hur jag ser på det: ett mycket intressant verktyg som kan spara mycket tid om det appliceras på rätt sorts uppgift.
Jag har företag med ett par anställda inom cybersäkerhet. Vi får in fler förfrågningar än jag kan tillsätta.
Enligt mig så ställer AI högre krav på processer (omvärldsbevakning, pentester, utbildning osv) runt säkerhetsbitarna. I alla fall i nuläget.
Däremot verkar det svalare efterfrågan runt kompetens i all typ av scriptning mot automation. Kanske pga AI?
En annan spaning är att mina kunder som kikat på migrera last till molnet avvaktar. Osäkerheten runt Trumps utspel i kombination med att ROI inte är glasklar beroende på faktorer som kostnader runt egress, lagring och allmän compute. En stor kund tar t.om hem sin drift igen.
Men i det långa loppet så håller jag med om att AI sprintar ifrån många av oss.
Jag upplever personligen att jag antingen får sitta i evigheter för att prompta exakt vad jag vill ha, eller så får jag bara ingenting av värde.
När det kommer till att scripta är det asnajs sålänge man jobbar med under 200 rader. Sen börjar det kaosa. Bilder är roliga, men hatgpt är fruktansvärt dålig på att ändra små detaljer i bilderna.
Förmodar att utvecklingen av AI är på samma nivå som i kommersiella Internets begynnelse när man ringde upp en ISP med sitt 1200 bauds modem. Man trevar sig fram hur och vad det är moget för. Ibland blir det fel och man är aningen misstänksam på resultaten.
Såklart finns early adopters som tycker att det är bättre än skivat bröd redan nu.
Men en sak är väl säker - utvecklingen av AI går extremt snabbt.
Ja det är väl så, Hoppas det sker en klar förbättring snart.
Men jag är iallafall glad att gpt5 är mer seriös och inte lika lullig som gpt4 även om jag tycker att gpt 5 absolut skulle kunna vara mer professionell och rakt på sak.
Alltså, jag har ett helt gäng med case där det inte fungerat bra för mig, men också ett antal där jag är mindblown att den alls fixar det. AI löser dagligen en massa saker för mig. Tiden jag sparar på det kan jag använda för att manuellt lösa det den inte klarade
För chattbottarna och googles AI summary så gillar jag speciellt att den ringar in alla korta och enklare frågor som jag har dagligen, inom allt möjligt. Jag frågar den om enklare programmeringssaker i språk jag inte behärskar (“vad är syntaxen för min i python?” ah, så enkelt, bra), frågar om hur man gör saker i ComfyUI, jag frågar den vad ord betyder i böckerna jag läser (i contexten av resten av sidan jag är på) m.m.
Det jag gillar är att den kan ta in en massa context mer än bara själva sökningen. Man behöver inte göra några enkla sökningar, man kan bara dumpa på hela sidan, eller förklara vad det är man faktiskt försöker uppnå, så svarar den bättre.
När jag letar synonymer så brukar jag skriva meningen med ordet jag vill byta, förklarar med lite lös text vilken känsla jag är ute efter, och så listar den ett gäng synonymer. Om ingen är exakt rätt så säger jag vilka som var närmast, och ber om fler. Det är enormt mycket smidigare än att sitta och leta i synonymordlistor (där man bara kan filtrera på ett ord, inte på en hel beskrivning och en mening).
För att inte tala om mem-faktorn i att generera bilder och videos som respons på saker som sägs på nätet. Det går så mycket snabbare än att sitta och lalla i Photoshop, så man kan mema i vändande svar. Just denna sista tycker jag är värt alla biljoner AI kostat bara i sig själv, alla tidigare grejer är bonus i jämförelse
Jag hittar bra use case där det är användbart hela tiden. Och en massa där det inte är bra än.
Har du provat någon ”AI agent”? Finns nog bara för programmering än men där tycker jag man börjar se en glimt av framtiden. AI:n kör en reasoning loop där den får tillgång till verktyg för att bl.a redigera filer och söka på internet, och kan tugga sig framåt på egen hand i flera minuter. Bränner oerhört många tokens, men upplevs förvånansvärt smart ibland.
Att autonomt kunna lösa problem i bakgrunden medan människan sover eller gör något annat kan bli riktigt kraftfullt eftersom det kan skalas upp. Begränsningen just nu är priset och tiden det tar att generera tokens, samt bra automatisk feedback så att AI-agenten får reda på vilka försök som fungerade.
Ett exempel från mitt jobb där dessa system blivit riktigt bra. Jag ska hålla en workshop nästa vecka, och när jag ska brainstorma fram upplägg, sammanställa innehållet, dubbelkolla så jag inte missat någon synvinkel osv. Min upplevelse är att det nog blir dubbelt så bra på halva tiden
Jan postade lite grafer i en tråd och folk efterfrågade lite olika visualiseringar av det som vi då började ta fram med ChatGPT och Claude. Jag tycker det är rätt häftigt att kunna posta in en bild av ett stapeldiagram och få den omritad till ett tårtdiagram, räkna ut olika nyckeltal och visualisera på helt andra sätt bara baserat på bilden (när det blir rätt ).
Första AI-visualiseringen är här, (det finns ett gäng olika visualiseringar längre ner i tråden också):