Zuckerberg invested billions in new tech to watch it fail live twice
![]()
Fel på WIFI alltså… ![]()
Man får iaf ge dem att de försöker köra sin demo live, och inget förinspelat ![]()
Ser dock ut som att de har försökt scripta AI:n, men att den valde steg 2 istället för steg 1.
Dessa event är nästan alltid förinspelade eller scriptade så långt det går.
Dagens stora AI investering är här ![]()
https://openai.com/index/openai-nvidia-systems-partnership/
Någon förklarar det för oss icke-ekonomer ![]()
På temat.
Betalvägg. Kan du citera stycket som säger vad lösningen är och varför den är dålig?
Uppläggen skapar en slags rundgång. Nvidia är kund, leverantör och en stor ägare – samtidigt.
Skälet till affärerna är sannolikt kundmixen som beskrevs ovan. Med en så stor del av intäkterna från väldigt få kunder är beroendet av dem extremt stort. Skulle en enda av dem bestämma sig för att skära ner på AI-ambitionerna skulle det slå direkt mot Nvidia. Således vore det bra för dem om mängden framgångsrika chipkunder var väsentligt fler. Och ett enkelt sätt att säkerställa att en kund växer är att själv köpa tjänster från dem.
Affärerna är inte olagliga, men de påminner om ett par kontroversiella affärsupplägg från dotcom-tiden.
Vilka vågar blanka Nvidia och Oracle?
Ser fram emot nästa “The Big Short” där en handful modiga och dumdristiga gick all-in med att blanka Nvidia.
Själv gjorde jag det mindre lyckade draget att sälja hälften av mina Nvidia för ca 1,5 år sedan. Tänkte att inga träd växer till himlen. #P0rnloss.
Jag vågar inte blanka, men jag har nog aldrig blankat något någonsin.
Till frågan om dagens värderingar kring AI företagen är rimliga eller inte, så skulle jag påstå att det är en teknisk fråga, inte en ekonomisk. Frågan är vilken av följande kommer stämma:
Jag tror vi befinner oss i mitten, och då är det nog mindre galet än man kan tro. Men vi lär nog alla få veta svaret snart ![]()
Misstänker att AI-agenter är den lägst hängande frukten just nu där vi vanliga användare kommer se nyttan på olika sätt inom snar framtid.
Men vad tror du om AGI - finns det inom 3 år som vissa AI-profiler påstår. Dessutom att mänskligheten då passerar “point of no return” - vi kan inte längre hejda eller begränsa AI?
Ska man vara rädd eller se alla möjligheter ![]()
Jag skulle påstå att det är möjligt, men inte det mest troliga utfallet. Mer troligt är i början av 2030-talet.
Sedan tror jag på det som kallas långsam explosion (slow take-off), där det tar många år för det att spridas igenom hela samhället. Kanske 20 år. Så lagom till 2050 så kommer vi nog ha AGI agenter och robotar i varje hörn av världen.
Så inga farhågor runt att AI (via AGI) utplånar mänskligheten? ![]()
Att vi dör ut detta århundrade från AI bedömer jag som osannolikt.
Däremot kommer vi under detta århundrade inse att vi inte längre lever i vår civilisation, när AI utgör mer än 50% av det mesta. Exempelvis:
Vi kommer, som jag ser det, suggestivt tappa/överge kontrollen till AI.