Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

Några har sammanställt ett förslag hur man skulle kunna få ekonomin att gå ihop med AI :smiling_face_with_sunglasses:

Flera tänkvärda ideer:

1 gillning

Så tycks GPT-5.6 komma :train:

https://openai.com/index/gpt-5-6/

Edit:

Gick in och kollade hur bra den ligger till i lite oberoende testning, ser ju lovande ut :smiling_face_with_sunglasses:

GPT-5.5 har ju varit min favorit ett tag, får se om det är dags att byta.

Edit 2:

Lite mer hype om man vill :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

Hur ser det ut med testningen finns det risk att modellerna överanpassar för just testen?

Risken finns alltid, men frågorna byts ut i detta benchmark, därför det kallas live. Går att läsa mer om det här:

1 gillning

Det gick fort, och det nya benchmarket är uppnått, om en ny modell inte löser ett tidigare olöst problem så är den nog inte så bra :rocket:

(Sen får vi ju se om lösningen är bra nog, eller om GPT-5.7 hittar ett fel i den :sweat_smile: )

Har glömt i allt annat som hänt de senaste 24 timmarna, men Meta är också i farten, har dock inte hört någon som använt den så vi får väl se vad det blir av det…

1 gillning

Gpt 5.6 är märkbart bättre än opus 4.8.

1 gillning

Det känns som AI Twitter befinner sig i hype mode just nu, med längre artiklar likt denna: (som jag tycker är läsvärd)

Och korta inlägg likt denna:

Men även mer innehållsrika påståenden likt detta:

Kul att följa utvecklingen :popcorn:

1 gillning

Intressant experiment :smiling_face_with_sunglasses:

Folk tycks tolka resultat på ett av två sätt:

• Recursive self improvement är här och nu kommer snart AI utvecklas ännu fortare.
  • Förbättringarna vid RSI var högst marginella och tyder inte på att vi kommer få en “fast takeoff”.

Spännande tider att leva, vi får se vart vi hamnar :popcorn:

1 gillning

Jag har noterat att många här i tråden använder olika AI-modeller som hjälp vid kodning. Själv använder jag dock bara gratismodeller, då min kodning är mest på hobbybasis och jag inte har lust att lägga pengar på AI som verktyg. Är det fler som jag, som kodar med gratismodeller och vilken modell föredrar ni i så fall?

Själv har jag kört med ChatGPT som inloggad på senaste tiden, men undrar om det kanske finns bättre gratismodeller för kodning och vilka de i så fall kan vara. Jag programmerar i huvudsak i Python samt gör lite hack för LibreOffice Calc, ett Excel-liknande program. Det jag på senare tid tycker har blivit betydligt sämre med ChatGPT är att de nu kör med, som jag upplever det, ganska snäva begränsningar i t.ex. antalet frågor per tidsenhet, när man bifogar filer till en chat.

1 gillning

Använder du endast chattfunktionen vid kodning? Du går miste om 90% av nyttan om du inte använder agenter.

6 gillningar

Det kostar 80 spänn att prenumerera på ChatGPT Go. Så slipper du slå i taket efter fem kodgenereringar. Det är en no brainer för en hobby-kodare.

3 gillningar

Japp, jag har aldrig satt mig in tidigare i hur det funkar med att använda agenter vid kodning, men jag började kika på det så smått nu. Jag tror det kan bli intressant lite längre fram när mina hobbyhack blir lite större. Tack för tips!

Ska ta mig en funderare på om det är värt det i mitt fall. Jag har en rätt tajt budget, men kanske vore det värt det iaf. Tack för tipset!

1 gillning

Jag tycker OpenCode fungerar utmärkt för min “agentiska” programmering i hobbyprojekt. Det är en klient med öppen källkod som kommer med gratis tillgång till modeller som GLM och DeepSeek V4 Flash Free.

Personligen har jag haft svårt med att komma upp i nivå för att bli rate-limitad med, i genomsnitt, en timmes användning per dag. Det beror förmodligen mycket på vilket arbetssätt man har och vad man gör. Jag skriver små kompilatorer/interpreters i funktionella språk och är ständigt, och ständigt förnyat, fascinerad över att det fungerar och är fritt tillgängligt.

3 gillningar

OpenCode verkar vara ett intressant koncept, tycker jag. Jag ska definitivt kika närmare på det. Tack för tips!

Nu kodar jag inte så mycket men använder mest Gemini för att den ger så mycket mer gratis.

Har börjat köra lokala modeller med, det verkar väldigt lovande.

1 gillning

Kanske kunde vara intressant att testa Gemini lite mer. Jag har nog bara testat den någon enstaka gång, men sannolikt inte för programmering. Jag kollade just hur ChatGPT bedömde Gemini vs. GPT-5.5. För Python-programmering tycker den att GPT-5.5 får betyg 10/10, medan Gemini "bara” får 9/10. Men då är det ju en subjektiv bedömning av ChatGPT :slightly_smiling_face:

Jag kollade även upp lite ang. lokala modeller. Jag har en rätt gammal och slö dator:

1. Processor: Intel Core i7-4510U
  2. Kärnor/trådar: 2 kärnor / 4 trådar
  3. Basfrekvens: 2,0 GHz (Turbo upp till 3,1 GHz)
  4. RAM: 8 GB
  5. Årsmodell: 2015

så jag misstänkte att det nog är bättre att köra modeller på servers för min del. ChatGPT bedömer att det inte är några större problem att köra små lokala modeller (1-3 miljarder parametrar) på min dator, men att medelstora till stora modeller blir trögt eller omöjligt på min dator. Enda anledningen till att köra lokala modeller på min dator i nuläget vore för att stilla min nyfikenhet kring hur det funkar med lokala modeller. ChatGPT rekommenderar modeller som Ollama eller en liten Gemma-modell (modeller jag f.ö. aldrig tidigare hört talas om).

Jag funderar f.ö. på att lägga några hundralappar på att uppgradera RAM till 12 GB, vilket nog är en prisvärd investering för min del i dagsläget.

Tack för tips!

Ska du testa lokala modeller ordentligt behöver du köpa ett grafikkort med mycket minne.

Ser ut som en laptop, den blir inte sämre av 4GB mer men en så gammal budget dator är inte mycket att jobba med.

3 gillningar

Kände inte till att grafikprestanda var viktigt då man kör lokala modeller. Men nu har jag läst på lite mer. Tack för insikten!

Ja, det är en gammal laptop (ASUS UX303LN med ett NVIDIA GeForce 840M med 2 GB VRAM). Jag vet att det inte är mycket att ha jämfört med vad som finns i dag. Samtidigt är mitt intresse för datorer och den bästa prestandan inte tillräckligt stort för mig att vilja göra större uppgraderingar av datorutrustningen för tillfället.

Tillägg: Ska man köra seriös lokal AI (riktigt stora modeller) hamnar man enligt ChatGPT på en prisnivå kring 15-25 kSEK för en lämplig dator, typ som nedan.

CPU: Ryzen 9 eller Intel i7/i9
RAM: 64–128 GB
GPU: RTX 3090, 24 GB VRAM

Vilka lokala modeller har du testat @Lord_Json och vilken prestanda har din dator?

ChatGPT anser att man kommer långt även på en budget på ca. 10 kSEK, t.ex. med följande konfig:

CPU: Ryzen 7 5700X
RAM: 64 GB
SSD: 1 TB NVMe
GPU: RTX 3060 12 GB

1 gillning

De bra öppna LLMerna är så stora så de är svåra att köra lokalt. Bilder och video finns det mycket kul att köra lokalt dock.

1 gillning