Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

Där jag jobbar syns det på siffrorna, vi hade behövt att in fler konsulter om vi skulle upprätthålla samma hastighet utan AI. Man får även ännu större tidsvinster i form av att färre behöver bli synkade med möten och liknande.

Det ökar dock kraven på de anställda, nu ska man kunna hålla koll på flera uppgifter samtidigt då AI får själva kodningen att gå fortare. Det är en utmaning för en del, och folk anpassar sig olika snabbt.

Jag tror det ja. I en konkurrenssituation så kan inte ett verktyg som är tillgängligt för alla företag ge ett enskilt företag en permanent högre marginal på sina produkter.

Man kanske man likna det med varutransporter. Inget åkeriföretag kör med häst och vagn längre, men marginalerna på tjänsten varutransport är nog inte högre nu än för flera hundra år sedan.

Lagen om diminishing returns kan jag verkligen skriva under på. Att dubblera antalet anställda dubblerar ju aldrig produktionskapaciteten.

Ja på en makronivå kan man ju fundera på var all denna produktionskapacitet ska ta vägen. Får vi färre utvecklare som gör samma jobb som idag? Kanske troligare att komplexitet och utbud ändras. Bättre mjukvara tillgänglig i fler varianter, som inte behöver ha lika många användare för att bli lönsamma. Men att mjukvaruindustrin är ungefär lika stor.

Stort och brett diskussionsämne som såklart blir spännande att följa. Branschen kommer heller aldrig sluta förändras heller. Personligen är jag inne på att det här paradigmskiftet kommer göra rollen mycket bredare, och att domänexpertis kommer bli ännu viktigare, tillsammans med teknisk kunskap. Tror inte det är utvecklare som får det svårt per se utan dels folk som inte kan anpassa sig, och dels folk i roller specialanpassade för mjukvarulivscykeln som inte kommer vara relevanta längre med så brutalt mycket kortare cykler. Att agentisera workflows är kapitalintensivt, att ha anställda som är fast i gamla ways of working samtidigt som man gör agentisering är ännu dyrare.

(Det här var ett försök till ett svar på Mulchbugs kommentar om utvecklare ovan men jag lyckades inte citera ordentligt :slight_smile: )

1 gillning

jag tror företagen inte riktigt fattat hur ett team ska se ut med AI, ingen vet ju. Men med AI kan 4 utvecklare ha större scope än vad 8 hade förut. Mindre team minskar behovet av chefer, en chef för 2 team istället för en per chef. Vi har sparkat extremt mycket mellanchefer. Med färre personer behövs mindre synk så hastigheten bör öka och kostnaden bör vara mindre.

Jag tror också att vi börjar närma oss stadiet där man tittar utanför tech, hur kan vi använda utvecklare nu när det är ”billigare” jag tror att finansavdelningar och all admin runt det och HR kommer vara nästa led nu att påverkas rejält. Legal, privacy osv är ju redan väldigt påverkat.

Blir intressant att se om mindre bolag börjar anställa utvecklare nu när kostnaden är mindre. Exempelvis en juristbyrå med 30+ jurister skulle lätt tjäna på att anställa några utvecklare då det kan minska admin och öka effektiviteten. Just nu tror de att Legora ska lösa det men jag är skeptisk de kan skippa anställa och ändå få ut all effekt.

De har helt slutat med ”max plan” för enterprise och man betalar för tokens, samma sak har skett på OpenAI och Copilot så det är en förändring som sker just nu iaf.

Känns som en variant av den gamla SciFi-visionen att “i framtiden kan vem som helst skapa ett program, när ett behov uppstår gör man det på någon timme”. Utvecklingen gick som bekant i en annan riktning, med en stor mångfald av färdiga program, ständigt tillgängliga via digitala marknadsplatser. Jag tänker att det vore naturligast om vi fortsätter i den riktningen: när ett behov uppstår finns det sannolikt redan en app för det, och den är inte övergiven av utvecklarna eftersom det krävs betydligt mindre resurser att drifta och skeppa nya system. Fler nischade program som har färre användare, och större möjlighet att få dem customizade av utvecklaren för egna behov.

Forward deployed engineer är en trend nu så det är nog inte en dålig spaning

Okay - I’ll bite.

Vad är det man ska “fatta”? Vad är det för obegriplig potential som du men nästan ingen annan av oss normalbegåvade ser :grin: Jag driver ett företag och använder agentisk AI dagligen, så det är högintressant för mig.

Det här förändrar rollen på så sätt att man får mer att göra. Samma tid läggs på olika uppgifter men man når fler mål snabbare. Förändrar teamet på samma sätt.

Flaskhalsen för de verksamheter jag jobbat med, och för deras affär, har inte varit hastigheten på att skriva kod (förutom kanske på kort sikt, till specifika händelser). Utan att sätta upp och exekvera på rätt mål, lyckas skapa affärsmässiga förutsättningar, hastighet kring att pivotera affären, etc. etc.

Hur många hade ni innan? Och hur många återstår efter att extremt många har försvunnit? Och är det rena områdeschefer, eller personalansvariga, eller tekniska roller med personalansvar?

Menar du att man nu, i och med effektiviseringen, når över en tröskelgräns till kritisk ROI, som gör att man anställer/tar in utvecklare? Det här är en ganska utbroderad gissning, min fråga är bara vad du menade :grin:

Min bild från dina inlägg är att du helt enkelt beskriver digitalisering, vilket har gått snabbt på vissa håll men också väldigt långsamt de senaste 15 åren i många branscher. Jag ser nog inte kopplingen från din spaning (expansion av digitalisering) till just effektiviseringen, i så fall.

1 gillning

Som programmerare gör man ju massa miniautomatiseringar och script hela tiden för att lösa diverse problem. Andra gör det med t ex Excel och liknande program. Du ser det bara inte som program för att det är för enkelt. Men det var ju precis det förutsägelsen gick ut på.

Med AI kommer blir sånt bara ännu mer tillgängligt, enklare och kraftfullt.

1 gillning

Absolut köper jag att en förändring sker mot att ta mer betalt och ha mindre generösa villkor typ “max plan”. Det jag reagerade på var att du skrev att det inte längre är subventionerat, där är vi inte än på långa vägar även om subventionerna definitivt minskar efterhand.

1 gillning

Jo, jag har skrivit en toolchain i Python som både jag och mina kollegor använder. Jag ser även positivt på att kollegor som är kod-analfabeter skriver egna avancerade makros i Python med GUI och allt, med hjälp av LLMer (så slipper jag göra det åt dem :slight_smile: )
Det kändes väldig empowering när jag först lärde mig skriva hela applikationer, som att jag för första gången börjat använda datorer “på riktigt”! Jag var inte längre bunden till program som någon annan gjort. Men till vardags i privatlivet så har det inte gjort någon skillnad. Jag anpassar vardagen efter vad som finns på AppStore istället. Jag tänker att folk kommer fortsätta leva så, hellre ladda ner något good-enough som någon annan redan gjort, än att lägga tid på att bygga det själv.

Du har hittat en generell metod där som du tycker funkar.

När du så småningom landar i att gå till AIn först för att lösa dina problem så lär du lösa problemet där i stället. Du kommer inte se det som att programmera heller.

Haha men det är ju omöjligt att veta? Vi ändrar arbetssätt nästan varannan vecka nu. Exempelvis: Hur får man till en team knowledgebase? Vad ska vara i den? Hur automatiserar man allt kring meddelanden, mötesanteckningar, mail → tydliga tasks? När kan man automatiskt generera kod från tasks? När kan man automatiskt deploya AI genererade prs? Hur får man bort review bottlenecken? Hur får man till så att agenter automatiskt kan göra reverts/fix pr vid alerts/deploys? Hur håller man knowledgebasen uppdaterad? Hur slipper man tråkiga planeringsmöten och gör dem mer effektiva med knowledgebasen? Vad ska egentligen en produktägare göra? Bör produktägare/Engineering managers/UX koda nu? Ska UX designers fortfarande använda Figma? Jag fattar inte heller allt och vet inte hur man ska göra det.

Yep, här kommer nog det jag skrev om innan.

Engineering directors, engineering managers, Product directors är väl de som fått gå primärt. Tyvärr även ux designers också. Även några utvecklare. Vi pratar nog en 20-40 chefer som fått gå. Såklart även kundtjänst, hr, sälj och andra avdelningar. Tror vi kommer snart få se ganska omfattande layoffs på HR/Ekonomi/Annan admin då de jobbar alldeles för oeffektivt och kan automatiseras bort.

Jo men jag tror det men att sätta upp automationer och bygga backoffice för att göra saker smidigare är ju ännu billigare nu så vi bör se förändring av det. Och ska man använda AI så behöver man ha en pipeline av bra data, oklart om ett bolag som Legora kan lösa alla sånna pipelines eller om man gör det själv.

Nya spexiga påståenden, känns som det finns lite jobb du göra när det kommer till IT säkerhet :train:

https://openai.com/index/hugging-face-model-evaluation-security-incident/

Ett citat:

The models identified and chained vulnerabilities across OpenAI’s research environment and Hugging Face’s production infrastructure to obtain test solutions directly from Hugging Face’s production database.

Tycker det är intressant där de visar problemet med att begränsa modellerna ur säkerhetssynpunkt. Hugging Face först försökte analysera attacken med de amerikanska modellerna men blev spärrade och fick köra GLM 5.2 på sina egna servrar för att kunna analysera vad som håller på att hända.

Har råkat ut för detta själv där jag har en hemsida med bankid osv och ber Fable 5 analysera den efter säkerhetsluckor men där den då vägrar att att analysera min egen källkod.

Den som vill attackera lär däremot alltid hitta någon modell de kan använda.

1 gillning

Några är ute i försvar av öppna modeller :popcorn:

Länk:

Opus 5 är här :train:

Lite benchmarks:

Arc-agi 3 ser ut att snart lösas :face_with_peeking_eye:

Haha jag som var helt inställd på att byta till codex.. intressant! Blir spännande att se när GPT 6 släpps, lär ju vara nån månad bort för att kontra

1 gillning