Icke-utvecklare har behövt se upp lääääänge, de har i stor utsträckning bara inte fattat det ännu. Eller i alla fall behöver de hänga med och positionera sig för en annorlunda framtid. Majoriteten av alla automatiserinsbara uppgifter ligger inte inom kodning, det är bara att kodning gått fortast för utvecklarna börjar med att lösa sina egna problem på ett sätt som andra branscher inte gör.
Jag förstår dock inte hur man ska kunna positionera sig när det rör sig så snabbt.
Jag är inte säker på att vänta och se är fel för de flesta. Att göra ändringar nu utan information är bara en gissning, som offrar den inkomst man faktiskt får genom att bara hänga kvar i ett jobb som man fortfarande faktiskt har.
Lite lagom spontan-ogenomtänkt. Jag menar inte att man direkt ska börja se sig om efter andra jobb. Börja med att faktiskt använda AI, och fundera över hur du kan effektivisera vad du nu gör på jobbet med AI. Ganska snabbt hittar man områden som är väldigt lätta att få stora vinster i, och områden som inte alls är så enkla att få stora vinster i (ofta, uppgifter som kräver synkronisering med flera olika faktiska stakeholders). Effektivisera bort dina egna uppgifter som kan effektiviseras, för att kunna lägga mer krut på de som inte går att effektivisera.
Det är såklart inga garantier, är det så att AI om ett år ersätter precis allt människor gör på kontor så lär det spela mindre roll, men jag tror ärligt talat inte det kommer hända. Däremot finns en uppenbar risk att de som gjort sig effektivare med hjälp av AI gradvis kommer ersätta de som inte gjort det.
Positionera sig är nog svårt och för tidigt. Men jag upplever i alla fall själv att det tagit oväntat mycket tid att förändra mitt eget sätt att jobba. Man har rätt djupt rotande rutiner, uppfattningar och perspektiv av vad som är möjligt med nya verktyg. Poletterna fortsätter att trilla ner, och jag upplever att det sker över månader, inte veckor eller dagar, så man måste försöka hänga med från början.
Ja, och jag tror inte detta nödvändigtvis har att göra med att AI skulle just här och nu redan vara speciellt fantastiskt utan istället för att mycket håller på att förändras just nu, och chefer och företagsledningar vill behålla de som är anpassningsbara och fortsätter utveckla sig själva.
Jag tror snarare att teknologin blir bättre så att massa grejer man lär dig blir onödiga när saker gått framåt.
Jag lärde mig massa tricks i ComfyUI över åren som är helt oanvända nu, för de smartare modellerna klarar det på helt egen hand. Att kunna dem ger mig ingen fördel jämfört med någon som börjar idag med det enklare arbetssätt som funkar utan problem idag.
Det är som att lära sig DOS för att hänga med, så kommer Windows. Eller Windows och sedan kommer IOS.
Man kan få grejer tidigare, visst – men man blir inte nödvändigtvis långsiktigt efter genom att vänta.
Delvis håller jag med, men jag tänker lite bredare än bara själva verktygen. Inte hur man använder dem utan i vilka situationer man ens plockar fram dom och vad man gör med dom.
Enda exemplet jag har på rak arm är att se kod, ett dokument eller en visuell design som slit-och-släng. Lägg inte energi på att bygga och finslipa en enda lösning, generera istället tio olika lösningar parallellt och ställ dem mot varandra och välj sedan den bästa. Det som tidigare var dyrt, att generera en lösning, är nu väldigt billigt men det som är dyrt är ditt eget fokus och den mentala energi som behövs för att utvärdera en lösning.
En sådan omställning tar tid eftersom man inte ens är medveten om vilka gamla sanningar man bygger sina arbetsmetoder på.
Jag tror det är meningslöst, för verktygen blir bättre på nya saker hela tiden.
Minns du t ex:
- AIn är dålig på matte
- AIn är dålig på att rita händer
Det är bara ett par år sedan.
Jag försöker förlika mig med tanken på att man kan göra “allt rätt” men att det ändå går åt skogen.
Fram till att den utvecklingen avstannar, som med all teknik. Vid vilken punkt förbättringarna bara blir inkremenetella är viktigt. T ex, blir det i slutändan så att någon senior utvecklare fortfarande måste styra kodskrivning och verifikation? Eller blir verktygen så bra att ingen människa längre tittar på något som liknar dagens källkod?
I fallet där utvecklaren fortfarande behöver driva gör jag rätt som just nu försöker bli så bra som möjligt på det nya sättet att jobba. Men om ännu mer revolutionerande verktyg och processer kommer i närtid (låt oss säga 3-5 år) då borde jag redan nu börja utbilda mig till ett helt annat yrke.
Jag tror det sämsta läget man kan vara i just nu är under utbildning. Alla kurser är anpassade för den gamla världen.
Jag tänkte på det att man ser väldigt lite om AI-hallucinationer numera. Har problemet minskat rejält eller har alla accepterat att det finns?
Det har blivit mycket bättre, men det är fortfarande ett stort problem. Men för att fortsätta min poäng ovan, jag tror folk också har lärt sig att designa de arbetsuppgifter de ger till AI:n på ett sätt där resultatet enklare kan verifieras. Man lägger ut fällor som fångar hallucinationer.
Trodde det blivit bättre med felaktigheter. Bad copilot (gratisvarianten) att räkna fram en sak som innebär att den b.la behöver använda sig av brytpunkten för stalig skatt. Tyckte slutsatsen var lite märklig och noterade att den använde sig av gamla siffror för brytpunkten (51.000 kr).
När jag skrev att det var fel, så fick jag det vanliga “ja, du har rätt, jag använde mig av gamla siffror”, sen kom en ny uträkning.
Detta var igår.
Precis så tror jag också det är. Om en uppgift är viktig rent faktamässigt behöver agenten göra en egenkontroll som den checkar av efterhand som den kontrollerar fakta mot orginalkälla. Väldigt effektivt men tar såklart längre tid.
Onödigt jobbigt på matrecept men ganska viktigt om man tar fram bindande legala dokument…
Yes, och det är nog en anledning till att det går så bra att skriva kod; det finns flera lager av relativt billig egenkontroll (kompilator, tester, osv). En sak jag börjat göra är att ha open source bibliotek jag använder tillgängliga lokalt. Jag berättar detta för agenten och den tenderar då att verifiera användandet mot denna kod. Så det är möjligt att den hallucinerar, men att det inte direkt märks eftersom det stegvis åtgärdas.
Oj oj oj.
Nu ligger jag väl kanske efter alla. Men häromdagen skrev jag att jag ville ha ett skript. Den skrev ihop det och TESTADE att den fungerade i en testmiljö som den satte upp själv i bakgrunden. Sen var det klart.
Det är så man inte tror att det är sant.
Det tycks bli allt tydligare att AI börjar bli bra på saker i den fysiska världen också. En bra video på 15 min ![]()
Och ett benchmark:
Tittar vi på några års sikt så kommer nog inte jobb som kräver fysiskt jobb vara helt säkra de heller. Dock har de yrkena fördelen att det krävs fysiska robotar, och det lär ta tid att faktiskt bygga.
Personligen är jag tveksam, att någon katastrof kan ske och många dör är inte orimligt, men att alla ska dö känns tveksamt. Det krävs ganska mycket för att ha ihjäl 1 miljon människor, och det räcker inte så långt. Tvivlar på att mänskligheten skulle stå helt försvarslösa. Även vi skulle ha AI på våran sida.
Kanske bra att ibland beskriva stora faror, men nog bättre att fokusera på mer troliga risker som ligger i närtiden. Exempelvis detta:
Att svärmar av AI agenter härjar på internet är nog något vi borde ta tag i redan nu.
På temat fear-mongering. Blir ni aldrig mätta på skiten?
Fear-mongering igen. Kanske vi bör bygga ett internet 2.0 så att vi slipper bli dödade?