Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

Det jobbas hårt på att lyckas med syntetisk data, här kommer ännu ett steg framåt :sunglasses:

Om någon undrar vad som händer med AI inom Apple så dig jag nyss en bra sammanställning på det. Man kan i princip sammanfatta det med att Apple inte kommer med något nytt rent tekniskt, men kommer underlätta för vanliga konsumenter att börja använda AI.

1 gillning

Jag gjorde nyss lite tester, och fick lite varierat resultat som jag kan summera såhär.

• 4 och fler bitar gick nästan aldrig.
  • 3 bitar gick ungefär varannan gång.
  • 2 bitar gick alltid, ibland på första försöket och ibland på andra.

Ett exempel på lyckat första försök.

Och sen.

Ett exempel på lyckat andra försök.

Och slutligen.

Ska bli spännande och testa samma sak när GPT-5 eller motsvarande kommer ut, så får vi se om det blev något framsteg :sunglasses:

3 gillningar

Enligt vissa är robotar på gång :robot:

https://x.com/adcock_brett/status/1800210708795441358

Här är en som ska jobba på OpenAI som tror att AGI är ungefär 3-5 år bort. Såhär säger han:

Källa och hela genomgången:
https://nonint.com/2024/06/03/general-intelligence-2024/

(Jag tror dock han är lite optimistisk och själv lutar jag åt ungefär 7 år, men nog bäst om jag lyssnar på en expert…)

2 gillningar

Det tycks som jag inte delat denna video, går bra igenom några olika ML metoder på 17 minuter.

Elon Musk är inte ett fan :joy:

2
3

2 gillningar

Musk som tänker sänka ett av sina företag (Tesla) för att gynna ett annat (xAI)… Allt är som vanligt.

Du har helt rätt, Musk verkar skeptisk. Tror dock få med en iPhone kommer övergå till en Android till följd av detta.

Det har presenterats ett nytt test för AI, där man uppdaterar frågorna verkar månad för att förhindra att modellen har lärt sig svar utantill.

Det ser ut som det är de samma modeller som är bäst även här. Kampen står mellan GPT-4-TURBO och GPT-4o.

Källa:
https://livebench.ai/

Intressant vad folk testar, nu kommer MoA som står för “Mixture of Agents”, ska tydligen göra LLM ännu bättre. Det är en spännande tid vi lever i :exploding_head:

1 gillning

Just MoA är inte speciellt nytt, men nytt i kombination med LLM är ju faktiskt en ny grej. :nerd_face::+1:

För er som vill generera videos med AI har det nu kommit en gratisversionen som jag nyss testade. Det är inte perfekt men jag ser definitivt ett halvfullt glas :exploding_head:

Detta är första videon jag gjorde.

Gå in på lumalabs.ai för att testa själva :sunglasses:

Edit:
Min prompt var.

A video of a crocodile flying over Sweden during winter.

En sista video innan jag slutar spamma detta, men kul var det :blush:

Prompt:

A cartoon humanoid dog walks in front of a house with a large tree next to it.

1 gillning

Hur ser ni på energin som krävs för alla dessa datacenter? Zuckerberg pratar om gigawatt datacenter för att träna modeller med energibehov från ett helt kärnkraftverk. Kanske AI löser plätt lätt…

Personligen tror jag de flesta AI projekt idag är bortkastad energi.

Det beror hur man ser på det hela.

De flesta AI modeller som tränas kommer nog inte ge så mycket. Men det behövs som en del av utvecklingen, vi kan inte vet vad som funkar och vad som inte funkar förrens vi testar.

Men och andra sidan kan man prata om onödig energi i de flesta fall. Var min resa till Spanien förra året onödig energi? Är sociala medier onödig energi? Är krypto onödig energi?

1 gillning

Här är en annan sak som dessa modeller klarar av, att lösa enklare mordgåtor. Man kan sedan göra dem mer och mer invecklade och se när modellen misslyckas :slightly_smiling_face:

Och svaret:

Fördelen med detta test är att det kräver någon typ av förståelse av vad som är viktigt samtidigt som det finns närmast oändligt många varianter som går att skriva.

4 gillningar

Ännu ett försök att skapa en hybrid arkitektur, denna heter Samba. (Tidigare i år kom Jamba som verkar ganska liknande.)

Då och då ser man folk som visar hur dåligt dagens AI modeller fungerar, likt detta:

Ibland måste man fråga sig om det verkligen stämmer eller detta bara är ett dåligt exempel. Vissa verkar gilla att sprida en bild av att AI inte fungerar. När jag själv testar så tycks det gå lite bättre :sunglasses:

2 gillningar

Men du använder ju en annan prompt…? Jag tolkar poängen i tweeten som att LLMer är härmapor.

Till skillnad från andra som överdriver vad LLMs klarar av?

Du ger den ett helt annat uppdrag där du specar vilka färger den ska använda… Är inte alls samma sak.