Ombalansera inför pension

Hej,

Jag tänker börja ta ut från IPS om cirka 2 år. Där finns nu cirka 1 miljon i aktiefonder, mest globala med låg avgift. Tänkte mig att få ett tillskott på cirka 10.000 kr per månad före skatt. Bör jag redan nu "säkra " mitt sparande och successivt byta till räntor? I vilken takt? Och vilken sorts räntesparande?

Med vänlig hälsning

Marianne

Hej!

Om jag tolkar det rätt är det alltså 100% olika aktiefonder nu i din IPS och då låter det absolut klokt att balansera om till en del räntor eftersom sparhorisonten inte längre är lång (10+ år)

Det finns ett par tumregler för andel räntor, t.ex. att ha en så stor del i aktier som man har sparhorisont i år, i tiotal procent. Så om man ska använda pengarna om 4 år ska man ha 40 % i aktier och resten räntor etc. Den andra tumregeln är sin ålder som andel räntor. Är man 60 år, 60% räntor etc.

Gällande vilken typ av räntor kan en kombination av långa och korta räntor vara passande. Bästa räntefonderna 2018 enligt Jan:

Hälsningar
Elin

Hej och tack för råden. Nu funderar jag på hur man taktiskt ska ombalansera 60% av sparandet i nuvarande aktiefonder till olika räntefonder. 10 % en gång per månad, eller långsammare ? Hälsningar från Marianne

Hej! Jag hade justerat det direkt, men där kan man vara olika. 10% en gång per månad är inget dåligt alternativ, utan för funka bra.