Tänka om kring sparandet

Hej!

Jag började investera i fonder för några år sen, läste på så gott jag kunde och köpte lite olika fonder. Min tanke är att ha tre olika sparanden, ett till pensionen, ett till större framtida köp (tex sommarstuga eller liknande) och ett till mitt barn. Jag är 35 år nu så har relativt långt till pensionen så det sparandet har längst tid på sig. Sommarstugan kanske är 10 år fram och barnets pengar ca 20 år.

Barnets sparande har jag på Lysa så det behöver jag inte fundera kring. Mina två andra sparanden satte jag på ISK konton på Avanza och köpte lite olika fonder utifrån vad jag kunde läsa mig till då. Jag tror dock att jag tänkt lite fel för nu när jag läser här så förstår jag tex att jag inte ska ha flera olika globala indexfonder då de ändå överlappar varandra och att i långsiktiga sparanden som tex pension är det bra att ha både globala indexfonder men också räntor?

Jag startade 2018 och pensionssparet är +105% och sommarstugan +107%. Jag har inget begrepp om ifall det är bra eller dåligt.

Jag önskar mig passivt sparande, jag är inte alls tillräckligt insatt för att kunna köpa och sälja aktivt. Därför har jag lite frågor:

1. Ska jag försöka styra upp sparandet på Avanza eller är det bättre att jag säljer allt och sparar dom på Lysa också?

2. Om jag ska styra upp sparandet på Avanza skulle det vara väldigt uppskattat med input på mina innehav:

Pensionsspar i fallande ordning:

Storebrand global plus A

Storebrand sverige plus A

Länsförsäkringar tillväxtmarknad index

DNB global index s

Länsförsäkringar global index

Spiltan Aktiefond investmentbolag

Avanza zero

Sommarstugesparet ser ungefär likadant ut.

Supertacksam för all input!

Ellen

Hej!

Att ha flera överlappande fonder är inte fel i sig. Det handlar väl främst om hur du ser på enkelheten med färre fonder jämfört att hantera flera överlappande fonder.

Gällande räntor är det många som väljer bort dessa om sparhorisonten är längre än 10 år. Räntor används oftast för att dra ner risken och svängningarna i sparandet. Är du en person som inte säljer av i panik om fonderna går dåligt är det alltså inte säkert att du behöver ha räntor i dina långsiktiga investeringar.

Den procentuella fördelningen för dina fonder framgår inte men kolla gärna in Bästa fonderna 2025 om du vill ha några tips om hur man kan tänka vid olika sparhorisont och om du skulle vilja ha färre fonder på Avanza.

Väljer du att behålla Avanza behöver du inte “köpa och sälja aktivt” genom att försöka byta fonder med jämna mellanrum. Det viktiga är att hitta en fördelning eller strategi du är nöjd med och hålla dig till den och enbart ändra något om du till exempel behöver dra ner på risken i sparandet eller liknande.

Avanza kan du få något lägre total avgift än på Lysa men du får också väga enkelheten med Lysa mot att eventuellt lägga ner lite mer tid på Avanza. På Lysa kan du också enkelt justera till viss andel räntor om du skulle vilja göra det någon gång.

2 gillningar

Tack för bra svar! :folded_hands:t3:

1 gillning

Hej!

Toppenbra att du aktivt börjar spara ganska tidigt i livet! Det borde fler göra.

Du har ca 30 år kvar till pension så jag tycker inte det finns anledning att ha pensionssparande i räntor förrän kanske när det är 5-7 år kvar till uttag. Jag vet inte vilken avgift det är på de fonder du har idag. Framgår inte av namnet på alla om de är indexfonder. Eftersom det är så många år kvar till din pension har respektive fonds avgift en mycket stor betydelse. In bred global indexfond bör ligga på en avgift på ca 0.4%. En aktivt förvaltad fond har ofta mellan 1 - 2.5% i avgift. Redan vid 1% avgift istället för 0.4% kommer på 30 år, beroende på hur stor summa du sparar per månad, en mycket stor andel att gå till avgifter. Vi pratar om att det kan skilja 100-tusentals kronor i kapital efter 30 år om du haft för hög avgift.

Jag utgår från att sparandet till ditt barn “står i ditt namn” så du har full koll på när du anser att barnet är moget att ta hand om pengarna själv och att du väljer själv när du ska berätta att pengarna finns. Samma sak där såklart, en bred global indexfond med låg avgift räcker. Blanda eventuellt in lite ränte- eller obligationsfonder när det är några år kvar tills “överlämning”.

Kolla upp förvaltningsavgiften på de fonder du har idag och behåll de med låga avgifter och bra historik, byt bort de med för hög avgift och /eller för dålig historik.

Lycka till!

Mvh DonTomaso.

Tack för utförligt svar! Då känns det lugnare!