Ombalansering eller lysa

Hej. Jag började spara enligt din nybörjarportfölj för 4 år sedan. Har haft ett sparande på autogiro så har inte brytt mig om portföljen så mycket. Kollat till den lite då o då bara och den har visat positiva resultat hela tiden. (Även nu under corona så ligger jag ändå på +). Men…Jag har inte ombalanserat eller bytt ut några fonder sen jag startade portföljen för 4 år sen. Så nu till min fråga. Tycker du jag ska sälja av allt och byta till lysa fondrobot eller ombalansera enligt upplägget du gjort? Lite trist att förlora all avkastning som jag samlat på mig under dessa 4 år eller tänker jag helt galet? Och jag har inte heller gjort flera portföljer som du nämner nu med 4 hinkar metoden utan jag har bara 11 fonder i min “nybörjarportfölj” och inget mer. Hur tycker du jag ska lägga upp allt? Mvh Mathias

Hur du vill göra kan bara du svara på. Generellt om du inte har något större intresse av att kolla och balansera, är det bättre att välja Lysa.

Du förlorar ingen avkastning bara för att du byter. Du tar bara ut vinsten. Och procenten som visar plus börjar om från den insatta dagen.

Hej Mathias!

Du behöver egentligen inte göra någonting utöver att eventuellt ombalansera fonderna, du lär ha en större del aktiefonder just nu.

Portföljen står nog sig väldigt bra fortfarande i form av avgifter och liknande, så det beror såklart på om du vill försöka maximera avkastningen genom att få lite lägre avgifter.
Så länge du sparar på och låter dina pengar vara så kommer det ge en bra avkastning under en lång tid.

Men en fråga du kan ställa dig är om pengarna i Nybörjarportföljen har för låg risk mot sparhorisonten? Vad är det du sparar till med just detta sparandet?

Hej, tack för svar! När jag skapade portföljen hade jag ca 20% räntor och 80% aktier men de är som du säger, nu är de förmodligen snarare 10/90 % skulle jag tro. De är ett väldigt långsiktigt sparande som ska vara på ungefär 20-25 år till, så jag kan gå i pension vid en ganska tidig ålder. De är mitt mål.

En annan fråga, de jag menade med att jag förlorar avkastning var att om jag säljer av allt så förlorar jag väl “ränta på ränta” effekten? För den är väl bara kopplad till det ISK kontot jag har portföljen till?

MVH mathias