Jag funderar på mitt långtidssparande som är längre än 10 år där jag kör 100% aktier. Där kommer det ju att bli en viss obalans mellan t ex min global fond och sverige fond. Några råd om/när man bör ombalansera inom enbart aktiefonderna? Det bör ju inte vara lika “viktigt” som när man blandar in räntor och vill få ner risken så att säga.
Själv kör jag just nu på 80% LF Global & 20% Nordnet Indexfond Sverige och har inga som helst planer på att ändra detta då jag gillar detta upplägg, billigt, enkelt och good enough, 0,175% avgift.
Sedan så spelar det ingen roll för mig om Sverige går 10% bättre på ett år jämfört med global utan det får gå som det går, blir säkert bra i slutändan (20+ år)
Har min tjänstepension i LFs entrelösning och där är det samma fördelning.
Mvh, Johan
Ja mitt ursprungssparande var 90% global och 10% sverige. Men nu ligger globala högre då sverige fallit mer. Så egentligen borde jag ju skifta en del globalt till sverige nu. Men vill inte pilla för mycket när börsen är volatil.
Jag ser inget större syfte med att gå in och ombalansera. Om du valt 10% Sverige ser jag inget problem om det stundtals är 7% eller 13%. Plus att månadssparandet sker i målvikten så det hjälper till att hålla balans.