Ombalansera portföljen

Hej! Jag skapade ett ISK på Avanza för 2 år och 9 månader sedan, efter att ha läst på mycket om lämplig fördelning. Portföljen innehåller:

1. Länsförsäkringar Global Index: 64%

2. Avanza Emerging Markets: 12 %

3. PLUS Småbolag Sverige: 12 %

4. Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 12 %

Den trygga delen i mitt sparande, har jag på andra ställen. Jag sparar på flera decenniers sikt.

Under denna tid, så har Länsförsäkringar Global ökat med 28 % och Spiltan med 20 %. Tillväxtmarknadsfonden har minskat med 0,64 %, och den har genomgående gått dåligt. PLUS Småbolag Sverige har ökat med 0,33 % (den nosade visserligen på plus 30 % under Coronan, så den är volatil).

Det var länge sedan jag rebalanserade portföljen, men det känns inte så motiverat att omfördela till tillväxtmarknadsfonden, när den vid varje givet tillfälle och över tid har gått så dåligt. Samma sak gällande PLUS Småbolag, men den har åtminstone gått bra i perioder.

Min fråga: Ska jag behålla samma allokering, och ombalansera portföljen enligt ursprunglig plan, eller låta Globalindexet växa ifrån? I synnerhet är jag osäker på tillväxtmarknadsfonder. Jag kan de teoretiska argumenten med ombalansering: Att man tvingas sälja dyrt och köpa billigt. Att man ska bör fast vid ursprunglig plan och att portföljen inte går att utvärdera efter 2 år och 9 månader:) Men någon gång kanske man behöver ändra strategi?

Frågan är också viktig eftersom jag ska hjälpa min syster sätta ett motsvarande sparande enlig samma filosofi som mitt eget sparande (hon sparar också på väldigt lång sikt).

Jag hade inte ombalanserat.
Vill du öka något innehav på sikt så kan du rikta nysparandet dit.

1 gillning

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning .
Jag personligen hade inte valt att ha både Plus småbolag & Spiltan Aktiefond Investmentbolag av den anledningen att man får mycket onoterat redan i Spiltan Aktiefond Investmentbolag, och jag tycker att Sverige är en för liten marknad för småbolag, i min portfölj väljer jag att ha det på en global nivå för att inte vara överexponerad mot sverige.

3 gillningar