De sättningar som inträffat på börsen har inte varit beroende av förutsägbara händelser. Då man inte kan veta om vi får en större sättning kan det vara klokt att inte ligga fullinvesterad utan ha en del torrt krut som man kan köpa för om och när det bär nedåt.
Tvärtom är det i längden matematiskt bättre att alltid ligga fullinvesterad än att vänta på korrektioner. Men kan som du säger vara klokt att ha lite torrt krut rent mentalt att rebalansera med.
Såsom varandes omvärldsanalytiker (på helt andra områden) ställer jag mig tveksam till att man inte skulle behöva tilta analysen om olika utfalls sannolikheter beroende på omvärldsläget. Sedan är frågan om man kan tilta tillräckligt mycket för att det ska gå att agera på. Det är ingen större skillnad om man tror att risken för ett negativt börsår är lite större än normalt, utifrån hur man bör agera. Det är först som man drar slutsatsen att sannolikheten tiltar ordentligt i negativ riktning som man har anledning att dra öronen (och pengarna) åt sig…
Ja, tyvärr verkar det som jag hamnade rätt, mycket pga att min oro för Ukraina slog in. Men vi får se det så här - skönt att de flesta är positiva till framtiden!
Meanwhile, JPMorgan analysts predicted in a research report at the end of November that the S&P 500 will rise next year to 5,050, partly on ‘robust earnings growth’ and easing supply chain woes. RBC Capital Markets has forecast the same price target as JPMorgan, while Deutsche Bank predicts the S&P 500 will end next year at 5,000, according to a slide presentation from its chief investment office
Jag känner mig ganska nöjd med min gissning om ”-10% till -30% - roligare har man haft…”. Var för mycket dåligheter i makromiljön för att luta åt något annat där och då.