Överföring till Avanza, försvunna fonder

Jag har sedan länge haft en mindre summa i olika aktier och fonder kvar hos Aktieinvest som jag använde för många år sedan. Nu när Aktieinvest försvinner har jag beställt en överföring till mitt konto hos Avanza.

Aktierna flyttades ganska snabbt men nu, ett par veckor senare, saknas fortfarande fonderna. De finns inte heller kvar hos Aktieinvest.

Någon som vet om överföringen av fonder brukar ta mycket längre tid än överföringen av aktier?

När jag tittar hos Avanza står det att flytten pågår så jag räknar med att det ska lösa sig men tycker att det är konstigt att fonderna tar så mycket längre tid.

Om jag inte har fått fondandelarna när det står att flytten är klar ringar jag förstås och frågar.

Det står ju på varenda sida hos Avanza, dels när du initierar en flytt, dels i mail du får, dels på själva sidan om fonder att det kan ta 3-4 månader innan överföringen är gjord.

3 gillningar

Tack för hjälpen, det är inget jag har sett. Något mail har jag inte fått men det kanske kommer.

Det är likadant nästan överallt. Det fick mig att inte flytta fonder efter första vändan utan att istället sälja, flytta pengarna manuellt och köpa igen, helst i samband med kvartalskifte.

1 gillning

Var kanske lite otydlig, menade meddelande hos Avanza (där notisen kommer via mail)

Just tiden det tar att flytta en fond handlade i mitt fall om TJP.
För en vanlig flytt kan man läsa följande

Att sätta igång din flytt går på nolltid. Hur lång tid hela flytten tar beror på din andra bank och ondbolaget."

Det handlar inte om mycket pengar men ändå tråkigt om jag inte kan se innehavet någonstans under några månader. Jag vet ju hur många andelar jag har så jag kan räkna på det men det kommer jag inte att göra.

Jag tittade nu på Avanza och det som står innan man påbörjar flytten är att det vanligtvis tar 3-5 veckor innan flytten är klar. Vad jag kan se står det inget redan där om att flytten kan ta flera månader.

Det står också att om man flyttar fonder följer värdehistoriken med men att man om man för över aktier måste fylla i ursprungsvärdet själv. Det stämmer inte riktigt, mina svenska aktier fick med det men för mina utländska aktier står inköpspriset som 0.