Innehav ”försvunna” efter ISK-flytt

Hejsan forument!

Jag flyttade över mina pengar ifrån Avanza till SAVR, gick kanon på vissa flyttar med vissa tog otroligt lång tid för. Nu är det så att den sista flytten som skulle över till SAVR tog dom bort utan att meddela mig pga ett ”missförstånd” enligt dom. Avanza har ej fått något notis ifrån de som har haft om fondflytten/bytet och savr har ingen aning heller om hur det går.

Jag flyttade den 27 november och har ej sätt pengarna sen dess, har jag någon ekonomisk rätt inom detta eller är det bara att vänta och se när pengarna kommer?

1 gillning

En fråga: är det ett ISK-innhav du flyttar eller är det något annat?

Det är ett innehav, Länsförsäkringar Global index

Okej. I normalfallet är innehavet investerat under hela flytten, så du ska inte missa något där.

Jag flyttade själv samma innehav från Nordea->Avanza och när jag hade väntat en månad på att Nordea skulle få tummen ur (det stod på Avanza “väntar på din bank”) ringde jag upp Nordea och frågade vad de höll på med. Två dagar senare var det flyttat, sedan tog det typ en vecka innan innehavet dök upp på Avanza.

Jag skulle föreslå att du kollar av att flytten görs inom ISK-systemet så ingen får för sig att de ska sälja av och flytta pengarna, samt att du fortsätter ligga på. Annars är det tyvärr tålamod som gäller - egentligen är det udda att det ska ta flera veckor att flytta innehav men :man_shrugging:

Tack för detaljerat svar! Har ringt, skrivit och allt och förhoppningsvis så händer det något snart iaf, inte så roligt direkt men problem kan faktiskt hända :blush:

Tyvärr vanligt att man måste själv stämma av vilka aktier/fonder man flyttar från och dess antal/andelar o jämföra om det stämmer i den mottagande bank/förvaltaren. Stämmer det inte måsta man båda ligga på mottagande bank resp avgivande.

Tyvärr kan det ta upp till 6mån, troligen för avgivande bank, har noll intresse.

Gissar att snart kommer bankerna börja ta betalt för denna tjänst.

2 gillningar