Övergång till stay rich fasen ekonomisk frihet

Hej!

Jag & min sambo har som mål att nå ekonomisk frihet om 20-25 år, när vi är ca 50 & 55. Just nu så har vi en stor buffert och resten av våra pengar är i den passiva hinken (90/10 portfölj). Ni nämnde några tumregler i avsnitt 190 för hur man ska förändra sin portfölj när man kommer upp i ålder: t.ex. när man är 55 så ska man öka andelen räntor med typ 2,5 % varje år. Detta exempel antar jag gäller ifall man vill gå i pension i ”vanlig ålder”.

När ska vi börja fördela om våran portfölj, alltså röra oss mot en ”stay rich” portfölj?

Tusen tack för ert fantastiska arbete på rika tillsammans :slight_smile: Ni är fantastiska!

1 gillning

Välkommen hit :slight_smile:

Vi började vår resa för en 15 år sedan och är så gott som i mål, men har inte ”pulled the plug” helt än. Driver eget bolag på deltid som mellanfas kan man säga.

Tumregeln är ca 10% aktieallokering per sparår kvar. Sen ska man ju inte ner till noll aktieallokering vid pension/fritidare utan tex som Vanguard rekommenderar ca 35% aktier i pension (se nedan).

De räknar med pension vid 65 så siktar man på tex 55 år så får man korrigera för det. Tex 35% aktie allokering vid 55 istället för 65. Ger åtminstone någon typ av riktpunkt att sikta på.

Vi har tolkat detta som 35% av totala kapitalet (inkl kapital i bostad, inkomstpension, eget kapital, tjänstepension mm) ska vara i aktier/aktiefonder. Detta mest för att skydda mot inflation och stretcha tiden som kapitalet ska räcka.

Beroende på hur hög aktieandel man har i sitt kapital från början så får man börja omställningen en 5-7 år före det är dax. Kanske tidigare om man upplever en hög risk.

Sen finns det olika sätt att göra det med 4 hinkars principen.

• Antingen att man mer eller mindre tar bort passiva hinken och flyttar det över tid till mellanrisk hinken (RT portföljen och/eller en 60/40).
  • Eller (som vi gjort av lite olika anledningar) har en mycket stor buffert (sparkonto), en RT portfölj i mellanrisk hinken (där vi även lägger inkomstpension och bostadskapital) men ändå en passiv hink (med 90/10 och en utdelnings portfölj i vårt fall). Den stora bufferten balanserar mot passiva hinken så att det totalt blir lite drygt 35% aktieandel i vårt fall inkl mellanrisk hinken. Om du förstår vad jag menar?

Hoppas det hjälper er med ert tänk :grinning:

image

2 gillningar

Välkommen!

Även jag siktar på en tidig pension(50-55) och jag är idag endast 5-10 år därifrån. Det kluriga är att du själv skall finansiera 10 år extra om du går 55 istället för 65. Personligen så kan jag känna att 35% aktier/fonder ger dig för liten avkastning om du nu inte fått ihop en otroligt stor summa till 55. Om du sedan dessutom tänker att dessa 35% skall vara en pengamaskin som skall stödja 4% uttag och funka i 30 år så känns det ännu jobbigare.

Mitt tips(utan att ha genomfört det ännu) är lite som @JFB verkar göra, dvs gå inte i full pension utan se till att ha någon deltidssyssla som ger någon inkomst innan du provar om du kan leva på kapitalet.

Jag skulle även vilja nämna att endast ta med tillgångar i din kalkyl som du och din familj är redo att avyttra i dåliga tider. I vårt fall räknar vi inte in boende för jag skulle aldrig kunna motivera för min fru att sälja huset för att vi valt att sluta jobba.

Och kanske det bästa tipset, glöm inte att leva. 20-25 år är fruktansvärt lång tid. Det är jättebra att ni har en plan och ett mål men mycket kommer säkert förändras under tiden tills ni är 55.

1 gillning